Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Kto przeprowadza kontrolę jakościową towaru?

Kontrola jakości to jeden z najważniejszych etapów produkcji wszelkiego rodzaju towarów. Przeprowadzona przez wykwalifikowanych specjalistów kontrola służy nie tylko stwierdzeniu, że wypuszczane na rynek towary spełniają wszystkie wyznaczone normy i standardy. Dzięki niej możliwie jest również wydajnie usprawnienie produkcji oraz zminimalizowanie ponoszonych przez producenta kosztów.
Kim jest kontroler jakości?
Kontroler jakości to specjalista zatrudniany we wszystkich przedsiębiorstwach specjalizujących się w produkcji, a także w wielu firmach zajmujących się świadczeniem usług. Jego głównym zadaniem jest nadzorowanie procesu wytwarzania towaru na wszystkiego jego etapach, od samego początku, kiedy wykonywana jest wstępna obróbka surowców, aż do momentu kiedy produkt jest pakowany i przygotowywany do dalszej sprzedaży. Znajomość całkowitego procesu produkcji pozwala kontrolerowi dołożyć starań, by finalny produkt spełniał wewnętrzne standardy producenta oraz normy narzucone przez prawo.
W wielu przypadkach jedna osoba nie jest w stanie dokładnie nadzorować wszystkich etapów, dlatego w ramach zawodu kontrolera jakości wyróżnia się specjalizacje, każda posiadająca nieco inne kompetencje oraz umiejętności, np. specjalista ds. jakości dostawców, specjalista ds. system zarządzania etc – mówi przedstawiciel firmy Jaremar.
Obowiązki kontrolera jakości
Swoje zadanie, czyli nadzorowanie procesu produkcji, kontrolerzy jakości wypełniają wykonując na różnych etapach, różne pomniejsze obowiązki, do których zaliczyć należy:
- Określenie wymagań jakościowych
- Prowadzenia dokumentacji
- Analizę informacji zwrotnych od klientów
- Monitorowanie systemu jakości
- Współpraca z laboratorium
Cele kontroli jakości
Jak wspomnieliśmy wyżej, kontrola jakości ma na celu zapewnienie, że towar opuszczający proces produkcyjny spełnia standardy wewnętrzne firmy oraz określone normy prawne. Jednak rezultaty kontroli jakości są zakrojone na daleko szerszą skalę. Dzięki niej przedsiębiorstwo jest w stanie:
- Usprawnić proces produkcji – co przekłada się na zwiększenie wydajności produkcji, niższe koszty, mniejszą awaryjność urządzeń, większe bezpieczeństwo pracowników etc.
- Zmniejszyć ilość wad, przez które produkty muszą wrócić do procesu produkcji lub nie zostają dopuszczone do sprzedaży.
- Zmniejszenie ilość napływających reklamacji – zgłaszany wady produktów są bardzo niekorzystne dla przedsiębiorstwa, które musi pokryć koszty naprawy lub zwrócić koszty zakupu klientowi. Duża ilość reklamacji negatywnie wpływa na wizerunek marki, tak samo jako towar niskiej jakości.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana