Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jakie wady mowy można skorygować u logopedy?
Mówienie i pisanie to umiejętności, które nabywa się przez wiele lat. Niektóre głoski wymawia się trudniej niż inne, co może powodować problemy. Wiele dzieci ma wady wymowy, które wymagają specjalistycznej pomocy. W przypadku ich stwierdzenia warto udać się do logopedy, który wskaże, jak je wyeliminować. Ważna jest też współpraca rodziców dziecka – zalecane ćwiczenia powinny być wykonywane również w domu. Sprawdź, na co zwrócić uwagę!
Najczęściej diagnozowane wady wymowy u dzieci
Zanim kilkulatek opanuje sztukę mówienia, minie dużo czasu. Wiele głosek jest trudnych do wymówienia i sprawiają one kilkulatkom kłopoty. Wada wymowy określana jest jako zniekształcona, niewyraźna i niezrozumiała mowa. Wśród najczęściej spotykanych wad u dzieci należy wymienić:
Przeczytaj również: Jak przygotować się do pierwszej wizyty u logopedy?
jąkanie się
seplenienie,
lambdacyzm,
rotacyzm.
Jak podkreślają specjaliści Pracowni Diagnozy i Terapii Dziecka Grzegorz Borkowski w Lublinie, wadami wymowy są również problemy z prawidłowym wypowiadaniem głosek w danym wieku. Warto zwrócić uwagę, czy dziecko wymawia:
Przeczytaj również: Jaką formę ma diagnoza logopedyczna dzieci?
w pierwszym roku życia – p, b, m,
w kolejnych miesiącach życia – ś, ź, ć, ń, k, g, ch,
około 2 roku życia – f, w, a nawet l,
między 3 a 4 rokiem życia – s, z, c, dz.
Prawidłowa wymowa dziecka zależy od wielu czynników. Wśród nich ważne są przede wszystkim budowa anatomiczna aparatu mowy, funkcjonowanie układu nerwowego oraz słuchu. Nie bez znaczenia jest otoczenia, w którym dziecko się wychowuje, podejście rodziców i wychowawców.
Przeczytaj również: Kiedy warto iść z dzieckiem do logopedy?
Ćwiczenia logopedyczne – na czym polegają?
Specjalista logopeda rozpoczyna terapię zaburzeń mowy od diagnostyki rozwoju mowy. Oceni on stopień opanowania mowy przez dziecko i opracuje dla niego indywidualne ćwiczenia, które pozwolą na wyeliminowanie zaobserwowanych wad. Wśród takich ćwiczeń na ogół znajdują się:
ćwiczenia, które przygotowują artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek – ćwiczenia oddechowe, emisyjno-głosowe, ćwiczenia języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy,
ćwiczenia z zakresu korekcji wad wymowy – np. wywołanie głoski, utrwalanie głoski korygowanej,
ćwiczenia, które wspomagają terapię logopedyczną – np. ćwiczenia ortofoniczne, stymulujące rozwój słuchu, zabawy z muzyką, rozwijanie słownictwa koordynacji wzrokowo- słuchowej i pamięci.
Najważniejsza jest systematyczność realizacji ćwiczeń, a także zaangażowanie się i wytrwałość rodziców lub opiekunów dziecka. To one bowiem przesądzają o czasie trwania oraz skuteczności terapii. Rodzice powinni dużo rozmawiać z dzieckiem, w wyraźny sposób artykułować głoski i wypowiadać słowa, a także czytać i opowiadać historyjki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana