Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jakie kolory są skuteczne w reklamie outdoorowej?
Reklama outdoorowa jest jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych sposobów docierania z przekazem produktowym do odbiorców. Rządzi się efektem skali: duża powierzchnia i duża liczba reklam robią duże wyniki. Nie zmienia to faktu, że przy porównywalnych powierzchniach i liczbach sztuk, jedne reklamy outdoorowe są skuteczniejsze od innych. Przyczyną może być użycie kolorów. Jakie barwy są skuteczne w reklamie outdoorowej?
Zanim zastanowisz się nad doborem kolorów, przeanalizuj sens użycia reklamy outdoorowej. Zastanów się też nad tym, jaką formę reklamy zewnętrznej chcesz wykorzystywać – jaka będzie najbardziej odpowiednia do Twojej działalności?
Przeczytaj również: Flagi reklamowe - skuteczny sposób na promocję Twojej marki
Dlaczego warto inwestować w reklamę OOH?
Reklama outdoorowa, nazywana też często skrótem OOH (Out Of Home), ma właściwości niedostępne lub trudne do osiągnięcia dla systemów reklamy wewnętrznej czy reklamy elektronicznej. Punktem odniesienia do opracowania najważniejszych cech zewnętrznej reklamy drukowanej były banery reklamowe. Oto pięć kluczowych zalet wydruków reklamowych prezentowanych w przestrzeni zewnętrznej:
Przeczytaj również: Flagi reklamowe - skuteczny sposób na promocję Twojej firmy
- działa 24/7 – reklama umieszczona w przestrzeni zewnętrznej działa 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu: jeżeli ma dobrze wybrane miejsce ekspozycji, to nie potrzebuje nawet własnego oświetlenia, bo korzysta z oświetlenia ulicznego,
- ma dobrą relację kosztów do efektu – zewnętrzna reklama drukowana jest relatywnie tania, a przy tym posiada potwierdzoną skuteczność,
- wspiera inne działania marketingowe – profesjonalna kampania reklamowa nie może w zasadzie obyć się bez nośników outdoorowych: wydruki reklamowe umieszczane w pasach drogowych czy w przestrzeni miejskiej wspierają działania prowadzone w Internecie – reklama drukowana skłania do sięgnięcia po smartfon i wejścia na stronę czy na profil firmowy w mediach społecznościowych,
- jest łatwo skalowalna – kolejne banery, flagi na maszty lub flagi reklamowe winder są łatwe w dodruku, ale także w szybkiej modyfikacji – wprowadzanie zmian jest znacznie szybsze i bez porównania tańsze od modyfikacji analogicznych treści w formie elektronicznej, szczególnie w formie wideo czy animacji,
- może być eco friendly – współcześnie do druku banerów reklamowych stosowane są materiały wolne od PVC, a częściowo także materiały produkowane z surowców wtórnych.
Do listy zalet można dodać także fakt, że siła reklamy zewnętrznej wzrasta w związku ze zmianami, które zaszły w stylu życia. Młode pokolenia są bardziej mobilne i chętnie rozwijają kontakty towarzyskie do przestrzeni publicznej. Rzesze potencjalnych odbiorców reklamy uprawia aktywności w plenerze: biega, przemieszcza się na rolkach, hulajnogach i rowerach. Tłumy uczestniczą w koncertach i innych imprezach rozrywkowych na otwartym powietrzu. W efekcie reklama zewnętrzna nie tylko nie traci na atrakcyjności, ale nawet wzmacnia swoją pozycję w działaniach marketingowych.
Jak operować kolorem w reklamie zewnętrznej?
Stosowanie subtelnych palet barw i używanie bardzo szerokiej skali kolorów może okazać się mało skuteczne. Kolor powinien być intensywny, a zestawienia barw bardzo kontrastowe. Powód jest oczywisty: reklama zewnętrzna jest zazwyczaj odbierana z dużej odległości i w bardzo krótkim czasie. Dlatego musi być maksymalnie czytelna, rozpoznawalna na pierwszy rzut oka. Ostry kontrast to nie tylko zabieg wizualny, ale też podprogowy komunikat, że mamy do czynienia ze złamaniem schematu – z ofertą, która wychodzi poza schemat, odróżnia się i proponuje coś nowego.
Podobnie jak przy wszystkich innych formach reklamy należy pamiętać o psychologii kolorów. Działają proste skojarzenia barw z emocjami: czerwony to miłość i agresja, czarny jest poważny i jednocześnie ekskluzywny, pomarańczowy skłania do aktywności i ekscytuje, zieleń kojarzy się z naturą i zdrowiem, niebieski ze spokojem oraz smutkiem etc. Dlatego kolory należy starannie dobierać do specyfiki reklamowanego produktu lub usługi.
Ile tekstu potrzebuje reklama outdoorowa?
Nie istnieje recepta na to, ile ma być znaków, wyrazów czy linijek w tekście reklamowym. Hasło reklamowe musi być tak długie lub tak krótkie, aby odbiorca był w stanie przeczytać je w kilka sekund. W przypadku reklamy w pasie przydrożnym będzie to 1-2 sekundy (poza skrzyżowaniami), natomiast reklama ustawiona przy deptaku czy przed wejściem do lokalu może niekiedy liczyć na kilka sekund więcej. Jednak zawsze są to sekundy.
Dwa identyczne w treści komunikaty reklamowe mogą wymagać różnej ilości czasu na odczytanie i zrozumienie. Różnica może wynikać z operowania kolorem i rodzajem czcionki. Kontrastowe tło i czytelny, prosty font znacznie poprawiają tempo przyswajania komunikatu. Tu też nie ma jednoznacznej definicji, jakiej czcionki należy użyć. Pewne jest, że nie może być ona zbyt delikatna, złożona z cienkich linii, które będą nieczytelne z większej odległości.
Generalną zasadę projektowania reklamy zewnętrznej przypomina przedstawicielka producenta reklamy zewnętrznej DisplayPlanet: – W każdym typie reklamy dominuje zasada, która mówi, że mniej znaczy więcej i lepiej. W reklamie outdoorowej lekceważenie tej zasady kończy się nieuchronną porażką. Odbiorca prowadzący pojazd drogą publiczną raczej nie zatrzyma się, żeby doczytać do końca napisy na banerze. Mało tego: jeżeli odbiorca dwa razy natknie się na reklamę i jej nie zrozumie lub nie zdoła doczytać do końca, zapewne poirytuje się i zlekceważy przekaz. Drugą zasadą jest oryginalność. Warto popracować nad stworzeniem oryginalnego przekazu, który wyróżni się na tle innych. Oryginalność dotyczy wszystkich elementów składających się na projekt reklamowy – także kolorów. Łamanie przyjętych zasad jest ryzykowne, ale może przynieść doskonałe efekty. Doskonałym przykładem są reklamy pasty do zębów. Przez całe dekady nie do pomyślenia było użycie czerni w reklamie pasty, która ma zapewnić piękny, biały kolor szkliwa. Wszystko zmieniło się wraz z wprowadzeniem na rynek past z dodatkiem węgla. Czerń zadziałała, bo nie była tylko pustym złamaniem przyzwyczajeń wizualnych, lecz działaniem spójnym z charakterem produktów. Należy o tym pamiętać przy projektowaniu „odważnych” kolorów w reklamach outdoorowych.
Jeżeli zastosujesz opisane w artykule zasady, masz szansę stworzyć skuteczną reklamę zewnętrzną. Proste sposoby na poprawienie skuteczności reklamy zewnętrznej można z powodzeniem stosować również w systemach wewnętrznych oraz w reklamie internetowej. Zasady działania kolorów pozostają niezmienne, natomiast w odniesieniu do reklamy outdoorowej należy zmienić lekko akcenty. Główny nacisk powinien być położony na prostotę i sugestywność, a nawet dosadność wizualną i treściową przekazu. Nie zaszkodzi też odrobina humoru, który łamie dość powszechną powagę i dzięki temu daje szansę na przebicie się do świadomości odbiorcy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana