Artykuł sponsorowany

Jak wyglądają formalności związane z rejestracją wspólnoty mieszkaniowej

Jak wyglądają formalności związane z rejestracją wspólnoty mieszkaniowej

Wspólnota mieszkaniowa to ogół właścicieli lokali znajdujących się w jednej nieruchomości. W czasie rosnącego niezadowolenia z działania spółdzielni mieszkaniowych wspólnoty stają się coraz popularniejsze. Rejestracja wspólnoty niesie ze sobą wiele korzyści, m.in. oszczędności, usprawnienie remontów i napraw. Jakie warunki trzeba spełnić, aby założyć wspólnotę mieszkaniową? Jakie formalności są wymagane do jej zarejestrowania?

Ekspert z Wspólnota s.c. Zarządzanie Wspólnotami Mieszkaniowymi:

Rejestracja wspólnoty mieszkaniowej daje wiele możliwości związanych z zarządzaniem nieruchomością. Sprawdza się m.in. wtedy, kiedy spółdzielnia nie działa na korzyść mieszkańców. Prowadzenie formalno-prawne spółdzielni przez zarząd wyłoniony z grona właścicieli lokali może stanowić zbyt duże obciążenie dla nich, dlatego lepiej wynająć profesjonalistów.

Jak założyć wspólnotę mieszkaniową?

Wspólnota mieszkaniowa powstaje automatycznie z chwilą wyodrębnienia się (sprzedaży) jednego z lokali w nieruchomości, jeżeli jest ona własnością samorządu, dewelopera, osoby fizycznej lub zakładu pracy. Członkiem takiej wspólnoty zostaje się w chwili zakupu mieszkania własnościowego, nawet jeśli to pierwsze mieszkanie w budynku.

Nieco inaczej powstaje wspólnota mieszkaniowa w nieruchomości należącej do spółdzielni mieszkaniowej. W tym przypadku wspólnota powstaje również automatycznie, ale w momencie zbycia ostatniego lokalu. Właścicielom lokali przysługuje prawo do założenia wspólnoty pod warunkiem podjęcia uchwały przez większość o podleganiu pod ustawę o wspólnotach mieszkaniowych.

Powyższe rozróżnienie jest istotne dla prezentacji formalnej rejestracji wspólnoty, ponieważ dla pierwszej grupy będzie łatwiejsza, niż dla drugiej.

Jakie formalności są wymagane do rejestracji wspólnoty?

Najprościej zarejestrować wspólnotę mieszkaniową, jeżeli nieruchomość, w której znajdują się lokale, należy do dewelopera, samorządu, zakładu pracy lub osoby fizycznej. W takiej sytuacji należy zacząć od zwołania zebrania właścicieli, na którym trzeba powołać zarząd, określić statut, sposób ewidencjonowania kosztów zarządu i wysokość miesięcznych zaliczek. Zarząd wnioskuje do Urzędu Statystycznego o nadanie REGON-u, a do Urzędu Skarbowego o nadanie NIP-u. Zarząd ma obowiązek zawarcia wszelkich umów, które regulują prawidłowe działanie budynku – dostarczania energii elektrycznej, ogrzewania i innych.

W przypadku budynku należącego do spółdzielni mieszkaniowej najpierw należy ustalić, czy większość mieszkańców chce założenia wspólnoty. Ustala się to na podstawie odpisu z ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym. Po konsultacjach ze wszystkimi mieszkańcami i uzyskaniu większości należy skierować wniosek do spółdzielni o zwołanie zebrania wspólnoty. Dopiero na zebraniu powołuje się zarząd, który ma obowiązki wymienione we wcześniejszym paragrafie.

Administrowanie wspólnot mieszkaniowych można powierzyć firmie zewnętrznej, która przejmie obowiązki zarządu, również w kwestii rejestracji wspólnoty.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.