Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak sporządzić dobry biznesplan?

Choć nie ma ściśle określonego wzoru na stworzenie dobrego biznesplanu, to jednak są pewne standardy, które mogą znacznie wpłynąć na jego jakość, a co za tym idzie, na decyzję dotyczącą uzyskania dofinansowania. Dobry biznesplan to także subiektywna informacja o tym, czy powstające przedsiębiorstwo rzeczywiście ma szansę na rozwój i przebicie się przez konkurencję.
Biznesplan rozpoczyna się od streszczenia
W streszczeniu są zawarte wszystkie najważniejsze informacje z pozostałych części biznesplanu. W tym miejscu znajduje się cel jego stworzenia, wysokość środków potrzebnych do rozwoju firmy, główne dane finansowe, doświadczenie umożliwiające podjęcie się przedsięwzięcia oraz opisy produktów, usług i rynków zbytu oparte na korzyściach dla klientów. Streszczenie powinno być napisane dopiero po stworzeniu pozostałych części. Jego celem jest przykucie uwagi czytelnika.Charakterystyka firmy i charakterystyka przedsięwzięcia
W charakterystyce opisującej przedsiębiorstwo znajdują się takie informacje jak nazwa, forma prawna, dane adresowe, krótkie przedstawienie właścicieli, historia firmy, posiadane zasoby oraz otrzymane nagrody i certyfikaty. Natomiast charakterystyka przedsięwzięcia to szczegółowy opis przedmiotu działalności, opis produktu oraz cechy wyróżniające się na tle konkurencji. Jak tłumaczy ekspert biura rachunkowego Ed-Pro Expert:W tym punkcie bardzo ważny jest opis polityki cenowej z uwzględnieniem rabatów, jednostkowy koszt produktu, cena u konkurencji oraz prognozowany udział w rynku.
Otoczenie wewnętrzne i zewnętrzne
Biznesplan powinien także zawierać informacje o kwalifikacjach kadry zarządzającej, pracowników, jak również struktury organizacyjnej. Do otoczenia wewnętrznego należy dodać informacje o wynagrodzeniu pracowników, podział obowiązków, system motywacji i szkolenia. Natomiast otoczenie zewnętrzne skupia się na środowisku, w którym firma funkcjonuje. Jest to opis analizy rynku i działającej na nim konkurencji oraz charakterystyka potencjalnych klientów. W tej części warto przeprowadzić analizę SWOT, która polega na zestawieniu mocnych i słabych stron oraz opisie szans i zagrożeń rynku.Strategia marketingowa, plan finansowy i harmonogram
Kolejny punkt biznesplanu zawiera opis kampanii reklamowej i budżetu przeznaczonego na ten cel, sposoby dotarcia do klientów i plany promocyjne. Analiza finansowa to bardzo ważna część biznesplanu, bowiem może zadecydować o powodzeniu przedsięwzięcia. Powinna składać się z bilansu, rachunków zysków i strat, wykazu środków trwałych, opisu progu rentowności oraz rachunków przepływów środków pieniężnych. Dobry biznesplan musi zawierać wiarygodne dane, aby nie wzbudziły podejrzeń u osoby oceniającej. Ostatnim punktem jest harmonogram działań, który powinien być rozpisany przynajmniej na 5 lat. W tym punkcie należy umieścić cele realizacji, sposoby na ich osiągnięcie oraz czynniki, które pomogą je osiągnąć.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana