Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak rozpoznać usterkę lub awarię zawieszenia w aucie?
Każdy kierowca z pewnością przyzna, że stan polskich dróg nie należy do najlepszych. Poza oczywistymi niedogodnościami wypływającymi z tego faktu – między innymi niskim komfortem podróżowania czy ograniczeniami prędkości – wyboiste, podniszczone nawierzchnie mogą przyczyniać się do szybszego niszczenia samochodu. Szczególnie narażone na to jest zawieszenie, które jest niezwykle istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Jak rozpoznać jego usterki?
Amortyzatory
O uszkodzeniu amortyzatorów może świadczyć wiele objawów, pojawiających się podczas jazdy.
Należą do nich między innymi pogorszenie sterowności pojazdu, kołysanie, intensywne podskakiwanie na nierównościach oraz tzw. nurkowanie, czyli pochylanie się przodu samochodu podczas hamowania – mówi przedstawiciel serwisu Ford Sławek - Wszystko przy akompaniamencie niepokojących stuków dobiegających z zawieszenia.
Ponadto uszkodzenie amortyzatorów może wpłynąć na przyspieszone i nierównomierne zużywanie się opon. W domu możemy wykorzystać prosty test amortyzatorów – wystarczy, że dociśniemy samochód w okolicy koła, zmuszając w ten sposób amortyzator do ugięcia się. Jeśli po zwolnieniu nacisku aut będzie kołysać się na boki, możemy być pewno, że amortyzatory należy wymienić.
Sworznie wahaczy
Ich uszkodzenia objawiają się przede wszystkim charakterystycznymi stukami oraz pogorszeniem prowadzenia – samochód może w niekontrolowany sposób zmieniać kierunek jazdy. Awarię sworzni możemy sprawdzić podnosząc samochód – uniesione koło chwytamy u góry i dołu, a następnie przyciągamy i odpychamy. Jeśli zauważymy luz i usłyszymy pukanie, oznaczać to może uszkodzenia sworznia.
Łożyska kół
Uszkodzone lub zużyte łożyska zdradza charakterystyczny szum, który może stawiać się bardziej intensywny podczas brania zakrętów. Diagnozę możemy przeprowadzić po uniesieniu samochodu i wprawieniu koła w ruchu kiedy samochód ustawiony jest na biegu jałowym.
Tuleje wahaczy
Ich uszkodzenie możemy zauważyć w momencie przejeżdżania przez nierówności terenu – będzie się ono objawiać głośnym stukaniem. Podobnie jak uszkodzenia sworzni, usterki tulei możemy zdiagnozować po podniesieniu samochodu – następnie chwytamy koło i poruszamy nim w lewo i prawo. Jeśli na kole wyczuwamy luz, świadczyć to będzie o uszkodzeniu tulei.
Samodzielna diagnoza nie zastąpi serwisu
Opisane wyżej przypadki to tylko niektóre z usterek i awarii, na jakie narażone jest zawieszenie samochodu. Umiejętność oceny stanu auta jest przydatna nie tylko przy codziennie eksploatacji – pozwoli nam ona również trafnie zidentyfikować problemy z samochodem używanym, który zamierzamy kupić. Pamiętajmy jednak, że samodzielnie przeprowadzona diagnostyka nie daje taki samych rezultatów, jak kontrola stanu technicznego przeprowadzana przez fachowców.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana