Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak rozpoznać awarię maglownicy?
„Maglownica” to potoczne określenie przekładni kierowniczej zębatkowej. Wchodzi ona w skład układu kierowniczego i ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Z tego teksu dowiesz się, czemu dokładniej służy maglownica, a także jakie objawy wskazują na jej uszkodzenie. Podpowiemy także, co zrobić, aby przywrócenie jej sprawności nie pochłonęło za dużo pieniędzy.
Maglownica – co to jest i do czego służy?
Maglownica, czyli przekładnia kierownicza zębatkowa, jest elementem układu kierowniczego. Przenosi ona ruch kierownicy na mechanizm zwrotniczy. To za jej sprawą obrót kierownicy wywołuje skręt kół i zmianę kierunku jazdy. Maglownice można podzielić na dwa podstawowe typy: przeznaczone do układu kierowniczego ze wspomaganiem lub bez. W zależności od tego, czy auto ma wspomaganie kierownicy, czy nie, inne będą objawy uszkodzenia maglownicy. Maglownica przeznaczona do układów kierowniczych bez wspomagania ma prostszą konstrukcję. Taka przekładnia składa się z wałka kolumny kierowniczej zakończonego zębnikiem o skośnym układzie zębów. Zębnik współpracuje z listwą zębatą, ta natomiast z drążkami kierowniczymi.Maglownica ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników pojazdu – mówi specjalista z firmy Lauber. – Jej zużycie lub uszkodzenie wiąże się ze spadkiem kontroli nad samochodem i trudnościami w kierowaniu, a stąd już krótka droga do nieszczęścia.
Awaria maglownicy – objawy
Symptomów awarii maglownicy jest sporo, jednak pojawiają się stopniowo w miarę zużywania elementu. Dlatego wiele osób przyzwyczaja się do gorszego działania układu kierowniczego czy niepokojących dźwięków i odkłada wizytę u mechanika. To błąd! W trosce o własne bezpieczeństwo należy reagować, gdy tylko zaobserwujemy któreś z poniższych objawów. W przypadku maglownicy bez wspomagania najczęstszym objawem awarii są metaliczne dźwięki, trzaski, stukanie, odgłos obijających się metalowych elementów. Kontrolowanie samochodu z uszkodzoną maglownicą jest utrudnione, auto zachowuje się inaczej, niż kierowca mógłby się tego spodziewać, w okresie zimowym łatwiej np. o poślizg, bo trajektoria ruchu jest nieprzewidywalna, a ruch kierownicą nie wywołuje pożądanej reakcji kół. W przypadku maglownicy ze wspomaganiem łatwym do zaobserwowania objawem jest duży opór przy obracaniu kierownicy. Wyczuwalne są drgania, a podczas skręcania słychać zgrzyt lub stukanie. Mogą też pojawić się luzy na kierownicy. Na awarię maglownicy wskazują ponadto: krople oleju na obudowie przekładni wskazujące na nieszczelność, nierównomierna skokowa praca wspomagania, a także cała gama rozmaitych dźwięków, które mogą powstawać w okolicach zakończeń listwy zębatej, wyjść listwy z obudowy czy w miejscu zazębiania wałka kierowniczego z uzębieniem na listwie. Fabrycznie nowa maglownica jest droga w stosunku do maglownicy poddanej fabrycznej regeneracji. W ten sposób można zaoszczędzić pieniądze, odzyskując jej pełną sprawność. Jest też objęta gwarancją. Lauber udziela jej na 25 miesięcy.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana