Artykuł sponsorowany

Jak przygotować mowę pogrzebową?

Jak przygotować mowę pogrzebową?

Zmarłego możemy upamiętnić nie tylko przez postawienie mu nagrobka, ale także poprzez wygłoszenie mowy na uroczystości pogrzebowej. Jest to popularne nie tylko wśród osób powszechnie znanych lub znanych w swoim środowisku (artyści, sportowcy, profesorowie), ale też wśród tych, którzy mieli wielu znajomych lub liczną rodzinę. Jak przygotować i wygłosić mowę pogrzebową?

Mowa pogrzebowa a laudacja

Na samym początku należy rozróżnić mowę pogrzebową od laudacji. Laudacją nazywamy przemówienie, czy raczej mowę pochwalną na temat danej osoby, którą wygłasza się na różnych uroczystościach również za życia: podczas ślubu, nadania tytułu naukowego, przejście na emeryturę czy zdobycie ważnego państwowego stanowiska. Laudacja powinna podkreślać zasługi tej osoby dla danego środowiska, instytucji czy dla kraju. Laudacja może być zupełnie poważna, ale może być także wzruszająca lub nawet nieco humorystyczna – oczywiście bez przesady w żadną stronę, aby nie uczynić z niej ani panegiryku, ani komedii.

Mowa pogrzebowa rządzi się nieco innymi prawami. Przede wszystkim, mowę pogrzebową można wygłosić niezależnie od stanowiska czy zasług zmarłego. Może ją wygłosić nawet najbliższy przyjaciel zmarłego dla innych znajomych. Nierzadko zdarza się też, że taką mowę wygłasza kilka osób: jedna z rodziny, druga z miejsca pracy, kolejna spośród znajomych, jeszcze kolejna np. ze stowarzyszenia hobbystycznego i inne. W takiej sytuacji warto, aby mowę wygłosił również współmałżonek i dziecko zmarłego.

Mowa pogrzebowa – o czym należy pamiętać

Mowa pogrzebowa ma też zdecydowanie bardziej charakter wspomnieniowy niż laudacyjny, choć oczywiście można (i warto) wymieniać w niej zasługi osoby zmarłej, jeśli jest zasłużona dla swojego środowiska czy miejsca pracy. Coraz częściej zdarza się także, że wraz z mową pogrzebową w tle pokazywane są za pomocą projektora zdjęcia zmarłego z różnych etapów życia.

Jeszcze jedną ważną różnicą między mową pogrzebową a laudacją jest to, że należy znacznie bardziej uważać z elementami humorystycznymi. Jeśli nie jesteśmy pewni swoich umiejętności pisarskich czy oratorskich, to w takiej sytuacji lepiej z nich nawet zrezygnować – poważne przemówienie w takiej sytuacji zawsze się sprawdzi, humor – niekoniecznie.

Mowa pogrzebowa – jak ją napisać?

Mowa pogrzebowa powinna być zbudowana podobnie jak każda wypowiedź: ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia.

Wstęp powinien zawierać przywitanie i informację o celu przemówienia, np. „Zebraliśmy się tutaj, aby wspomnieć… Chciałem opowiedzieć, jak zasłużył się dla naszej społeczności…”.

W rozwinięciu należy wymienić zasługi zmarłego lub opowiedzieć najważniejsze wspomnienia z nim związane. Nie należy przesadzać z ich liczbą i wymienić te najważniejsze.

W zakończeniu warto podziękować wszystkim za przybycie lub – jeśli wygłaszamy ją jako gość – za zaproszenie.

Samodzielnie czy zatrudnić mówcę?

Śmierć i pogrzeb to bardzo trudne sytuacje. Może być więc tak, że jako rodzina nie będziemy w stanie napisać ani wygłosić takiej mowy. Jest to zupełnie zrozumiałe. Wtedy warto zatrudnić profesjonalnego mówcę lub literata, który zrobi to za nas. Niekiedy takie usługi oferują domy pogrzebowe, takie jak na przykład dom pogrzebowy Charon. Taka osoba nie tylko napisze mowę piękną polszczyzną, ale także, jeśli będzie ją również wygłaszał, dostosuje ton wypowiedzi do emocji panujących na uroczystości.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.