Artykuł sponsorowany

Jak napisać dobrą mowę pogrzebową?

Jak napisać dobrą mowę pogrzebową?

Mowa pogrzebowa to wyjątkowe przemówienie publiczne. Jej główna trudność polega na tym, że wygłaszana jest w wielkich emocjach w żałobie i rozpaczy. Dlatego ważne jest solidne przygotowanie tego typu przemówienia. Mając dobrze zaplanowany konspekt, łzy krewnych i powracające wspomnienia o zmarłym nie powinny wytrącić mówcy z równowagi.

Pisanie mowy pogrzebowej – od czego zacząć?

Pisząc mowę, pogrzebową warto trzymać się powszechnie stosowanego schematu. Rozpoczęcie powinno zawierać apostrofę, czyli zwrot do zebranych, a także wspomnienie o przyczynie wygłaszania mowy. W rozwinięciu warto zawrzeć określenie spowinowacenia z osobą zmarłą, czyli wytłumaczenie, dlaczego to właśnie my przemawiamy podczas ceremonii pogrzebowej. W następnej kolejności warto dodać pochwałę osoby lub jej zasług, kilka anegdot i ogólne zarysowanie cech charakteru. Na koniec nie można zapomnieć o wyrażeniu współczucia dla bliskich, podziękowaniu wszystkim obecnym i grzecznym pożegnaniu.

Cechy mowy pogrzebowej

Mowa pogrzebowa powinna spełniać kilka warunków, które sprawią, że będzie wygłoszona z szacunkiem i w odpowiednim stylu. Przede wszystkim nie można zapominać o audytorium, dla którego jest pisana. Powinno się wziąć pod uwagę najbliższe osoby, ocenić ich wrażliwość i pod tym kątem układać przemówienie. Warto przemyśleć, jaki język będzie najbardziej odpowiedni, ocenić grono odbiorców i to do nich dobrać elementy, które znajdą się w tekście mowy. W adekwatnie ułożonej mowie pogrzebowej powinno się chwalić zasługi osoby zmarłej bez zawierania treści intymnych czy kontrowersyjnych. Powinna być ona ukojeniem dla zgromadzonych słuchaczy, miłym wspomnieniem zmarłego i ostatnim pożegnaniem.

Język mowy pogrzebowej

Jakim językiem należy, posługiwać się pisząc mowę pogrzebową? Przede wszystkim stosownym do okoliczności, czyli ani zbyt poważnym, ani nonszalanckim. Język mowy pogrzebowej powinien odpowiednio oddziaływać na emocje zgormadzonych, wzruszać i przejmować, będąc jednocześnie konkretnym i bezpośrednim.

Jak tłumaczy specjalista z zakładu pogrzebowego MPUK: „Najlepsze mowy pogrzebowe łączą w sobie łagodny humor i przemyślaną refleksję. Warto skupić się na jakości, nie ilości pisanych słów. Kilka pamiętnych anegdot, które podkreślą charakter i osobowość zmarłego, pozwolą zgromadzonym wrócić do najpiękniejszych momentów życia.”

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.