Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak działają urządzenia do wypychania wgnieceń?
Stare przysłowie mówi, że najlepsze bywają te najprostsze sposoby, a doświadczenie pokazuje, że znajduje ono swoje potwierdzenie w rzeczywistości niezależnie od branży. Dobry przykład stanowi naprawa karoserii samochodowej w technologii PDR, która polega na wypychaniu wgnieceń przy użyciu specjalnych narzędzi. Sprawdźmy, jakie to są narzędzia i w jaki sposób działają.
Naprawa PDR
Skrót PDR pochodzi od angielskiego terminu Paintless Dent Removal, które w dosłownym tłumaczeniu oznacza usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Metoda ta przynosi korzyści zarówno specjalistom w warsztatach, jak i właścicielom aut, szczególnie z uszkodzoną podczas gradobicia karoserią czy tzw. wgniotkami parkingowymi.
Technologia PDR doskonale sprawdza się w przypadkach, w których zniszczeniu nie uległa oryginalna warstwa lakieru, a blacha nie została rozciągnięta – tłumaczy nasz rozmówca ze sklepu internetowego warsztat24.pl.
I dodaje:
Taka metoda pozwala fachowcom na oszczędność czasu oraz używanych podczas naprawy materiałów. Dzięki jej zastosowaniu nie ma bowiem konieczności lakierowania, szpachlowania czy wymiany elementów. Kierowca z kolei zyskuje czas i atrakcyjną cenę za usługę, a jego samochód nie traci na wartości, gdyż oryginalna powłoka lakiernicza zostaje zachowana.
Narzędzia PDR
Do wypychania wgnieceń stosowane są druty PDR. Stosowane są po wypukłej stronie uszkodzeń, a ich działanie można porównać do dźwigni, której jeden koniec znajduje się pod powierzchnią naprawianej karoserii. Umożliwiają one całkowite przywrócenie pierwotnego stanu blachy bądź usunięcie powstałych uszkodzeń do 70-90%, jeśli uległa ona rozciągnięciu. Skuteczność i precyzja drutów PDR sprawia, że coraz więcej warsztatów decyduje się je wykorzystywać w pracy. Ich jedynym ograniczeniem jest utrudniony niekiedy dostęp do powstałego w karoserii wgniecenia. Jeśli dostęp drutami PDR jest niemożliwy, wówczas można wykorzystać metodę klejową – przyklejając specjalistyczne adaptery i wyciągać, a nie wypychać, wgniecenie przy użyciu Pullerów lub młotków bezwładnościowych.
Druty PDR dostępne są w różnej grubości i z różnymi końcówkami, co ułatwia ich dobór w zależności od charakteru uszkodzenia naprawianej powierzchni. I tak wyróżnić możemy druty PDR prawe i lewe do usuwania wgnieceń w miejscach wzmocnień. Dostępne są również tzw. płetwy do stosowania w miejscu wzmocnień, które pozbawione są otworów, pozwalających na wprowadzenie drutu pod objęty defektem obszar karoserii. Do pracy w drzwiach z kolei przeznaczone są druty do wsuwania pomiędzy szybę a blachę. Te same narzędzia sprawdzają się także przy pozbywaniu się wgnieceń na błotnikach. Wszystkie trzy wyżej wymienione zaś pracują na zasadzie skręcania.
Wśród drutów PDR wskazać możemy jeszcze na tzw. heble. Służą one do pracy przy elementach karoserii pozbawionych wzmocnień. Działają na zasadzie dźwigni, jednak wymagają zastosowania dodatkowych artykułów uzupełniających PDR takich jak łańcuch czy podwieszane kółka.
Wreszcie dostępne są przyrządy wielofunkcyjne, używane do usuwania wgnieceń w miejscach, w których inne narzędzia nie mogą być wykorzystane. Można powiedzieć o nich, że doskonale uzupełniają funkcjonalność wszystkich wyżej opisanych drutów PDR.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana