Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak działa amortyzator siedzenia?
Amortyzator siedzenia to niezwykle istotny element w komfortowym funkcjonowaniu kierowców i pasażerów pojazdów mechanicznych. Działa na zasadzie tłumienia drgań i wstrząsów, które generowane są podczas jazdy, zapewniając tym samym większy komfort podróżowania. W poniższym artykule przyjrzymy się bliżej temu mechanizmowi oraz dowiemy się, jak działa amortyzator siedzenia.
Budowa amortyzatora siedzenia
Amortyzator siedzenia składa się z kilku podstawowych elementów, które łącznie tworzą system tłumiący. Pierwszym z nich jest sprężyna gazowa lub sprężyna śrubowa, której zadaniem jest utrzymanie stałej wysokości siedzenia. Kolejnym ważnym elementem jest właściwy amortyzator, który najczęściej jest oparty na układzie hydraulicznym lub gazowym. Oprócz tego występują jeszcze dodatkowe elementy takie jak blokadę prawidłowego ustawienia wysokości siedzenia czy regulację twardości tłumienia.
Zasada działania amortyzatorów hydraulicznych i gazowych
Amortyzatory hydrauliczne działają na zasadzie przepływu płynu przez zawory i otwory znajdujące się w cylindrze amortyzatora. Pod wpływem drgań i wstrząsów płyn przemieszcza się, a zawory regulują jego przepływ, co pozwala na tłumienie drgań. Amortyzatory gazowe opierają się na podobnej zasadzie, jednak jako medium stosuje się gaz, który pod wpływem wstrząsów ulega sprężaniu i rozprężaniu. Ten rodzaj amortyzatorów charakteryzuje się wyższą wydajnością tłumienia w porównaniu do hydraulicznych.
Regulacja twardości tłumienia
W celu zapewnienia jak największego komfortu jazdy, niektóre amortyzatory siedzeń są wyposażone w możliwość regulacji twardości tłumienia. Umożliwia to dopasowanie charakterystyki tłumienia do indywidualnych potrzeb kierowcy czy pasażera. Regulacja może odbywać się za pomocą pokrętła mechanicznego, a także za pomocą elektronicznego systemu sterowania. W przypadku systemów mechanicznych, zmiana ustawień wpływa na siłę nacisku zaworów wewnątrz amortyzatora, natomiast w przypadku systemów elektronicznych sterowanie odbywa się za pomocą siłowników i czujników.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana