Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Intralogistyka w aspekcie bezpieczeństwa pracy wózków widłowych
Każdego roku w polskich zakładach przemysłowych dochodzi do kilkudziesięciu wypadków z udziałem wózków widłowych, z czego część ze skutkiem śmiertelnym. Sytuacja ta zmusza do poszukiwania rozwiązań, umożliwiających ograniczenie ryzyka niebezpiecznych zdarzeń przy pracach w magazynach wysokiego składowania oraz w innych obszarach, gdzie wykorzystywane są urządzenia transportu bliskiego.
Intralogistyka i MHE (UTB)
Zanim przejdziemy do sedna naszych rozważań, konieczne wydaje się objaśnienie kilku podstawowych pojęć. Pierwszym z nich jest ‘intralogistyka’. Mówiąc najogólniej, intralogistyka to organizacja przepływu materiałów i towarów wewnątrz przedsiębiorstwa. Działania z zakresu intralogistyki obejmują więc planowanie, realizowanie i optymalizację wszystkich procesów związanych z transportem materiałów między poszczególnymi punktami w łańcuchu logistycznym w firmie (np. składem części a halą produkcyjną). Używany powszechnie skrót MHE wywodzi się z angielskiego material-handling equipment i obejmuje wszystkie urządzenia mechaniczne, wykorzystywane do przemieszczania, przechowywania i ochrony materiałów, dóbr i towarów w procesach produkcji, dystrybucji oraz konfekcjonowania. W języku polskim maszyny tego typu określamy mianem urządzeń transportu bliskiego (UTB), do których możemy zaliczyć m.in. dźwigi, suwnice oraz wózki jezdniowe podnośnikowe, nazywane potocznie wózkami widłowymi.Przyczyny wypadków wózków widłowych
Wg badań przeprowadzonych na Politechnice Łódzkiej, przyczyny wypadków podczas prac przeładunkowych z wykorzystaniem wózków jezdnych podnośnikowych możemy podzielić na 3 podstawowe grupy:- błędy konstrukcyjne urządzeń, ich wadliwy montaż i uchybienia w zakresie konserwacji, a więc wady poszczególnych podzespołów pojazdu, jego nieprawidłowe zabezpieczenie, a także wszelkie uchybienia w zakresie warunków DTR;
- błędy eksploatacyjne, w tym niewłaściwe naprawy i przeróbki, brak właściwej organizacji miejsca pracy, brak kwalifikacji operatora;
- czynniki zewnętrzne, takie jak zalania, pożary itd.
Bezpieczeństwo pracy wózków widłowych
Analiza przyczyn i okoliczności niebezpiecznych zdarzeń z udziałem wózków widłowych to ważny element poszukiwania rozwiązań, mających na celu podniesienie bezpieczeństwa prac przeładunkowych. Rozwiązania te z kolei powinny być uwzględnione w procesach intralogistyki każdego przedsiębiorstwa wykorzystującego UTB. Inżynierowie firmy ELOKON proponują rozmaite rozwiązania systemowe, których stosowanie pozwala zapobiegać ryzykownym sytuacjom, na jakie narażeni są operatorzy wózków widłowych oraz pozostałe osoby, znajdujące się w ich pobliżu. Przyjrzyjmy się kilku z nich. Podczas pracy na wózku widłowym operator podejmuje aż 90% decyzji na podstawie bodźców wzrokowych. Oznacza to, że kluczowym zadaniem systemów zwiększających bezpieczeństwo jest umożliwienie pracownikowi obserwacji jak największej przestrzeni wokół, a także odbierania informacji z otoczenia innymi zmysłami. Do podstawowych rozwiązań z zakresu intralogistyki dla zwiększenia bezpieczeństwa pracy wózków widłowych możemy zaliczyć system ostrzegawczy bezpiecznego cofania ELOback, który pomaga kontrolować tzw. martwą strefę pola widzenia operatora, system oświetlenia LED ELOlight, zapewniający oświetlenie strefy roboczej w trudnych warunkach, panujących w korytarzach magazynów wysokiego składowania oraz system wykrywający uderzenia ELOshock, który automatycznie zatrzymuje pojazd w razie uderzenia o inny wózek lub element infrastruktury magazynu. Niezwykle przydatny w pracach magazynowych jest system ELOshield, który zwiększa bezpieczeństwo pracy wózków jezdnych i osób znajdujących się w ich otoczeniu, dzięki wykorzystaniu detekcji radiowej. System automatycznie wykrywa pojawienie się człowieka lub innego wózka w strefie pracy pojazdu i ostrzega operatora o niebezpieczeństwie. Kolejną ciekawą propozycją jest mobilny system zabezpieczania wąskich korytarzy ELOprotect, dedykowany magazynom wysokiego składowania. Ten system opiera się na działaniu skanerów laserowych, które kontrolują obszar pracy wózka i w momencie wykrycia przeszkody lub człowieka w niebezpiecznej odległości nie tylko alarmuje operatora, ale też automatycznie zmniejsza prędkość i zatrzymuje pojazd. Jeśli jesteś zainteresowany zwiększeniem bezpieczeństwa pracowników i wydajności floty urządzeń transportu bliskiego, zachęcamy do kontaktu z doradcą firmy ELOKON. Oprócz wspomnianych wyżej propozycji, będziesz mógł zapoznać się z innymi produktami wspierającymi prace przeładunkowe w swoim przedsiębiorstwie, w tym z kompletnym systemem zarządzania flotą ELOfleet.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana