Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Gdzie stosuje się układy centralnego smarowania
Układy centralnego smarowania stosuje się w różnego rodzaju maszynach, konstrukcjach i urządzeniach, w których mogłoby dojść do zatarć. Zapobiegają powstawaniu awarii i przestojów w pracy, przez co sprzęty te są efektywne i wydajne. Gdzie możemy spotkać układy centralnego smarowania i z czego się one składają?
Zastosowanie
Układy centralnego smarowania kojarzą nam się głównie z pojazdami ciężkimi, ale są wykorzystywane w wielu innych urządzeniach. Należą do nich sprzęty, które wchodzą w skład nowoczesnych linii technologicznych. Służą na przykład do automatycznego dozowania czy pakowania produktów. Smarowanie jest istotne także w maszynach drukarskich, poligraficznych, tłoczących - wszędzie tam, gdzie występują stykające się ze sobą, współdziałające, ruchome części. Są to maszyny rolnicze, budowlane, kopalniane kombajny czy pojazdy do zadań specjalnych. Aby układ mógł zapewnić maszynie odpowiednie smarowanie, jego elementy muszą zostać odpowiednio dobrane. Konieczny jest nie tylko dobór pompy, ale i dobór średnic przewodów oraz dozowników. W skład układu wchodzą także rozdzielacze, urządzenia sterujące pracą układu oraz łączniki.Jak to działa?
O pracy układu centralnego smarowania opowiemy na przykładzie układów dwuprzewodowych. Stosuje się je między innymi w hutach czy cementowniach. Działanie takiego układu polega na tłoczeniu smaru przez pompę w ustalonych cyklach. Smar jest pompowany do przewodów tak zwanej magistrali naprzemiennie, raz do jednej, raz do drugiej. Zmienia się przez to ciśnienie, a dozowniki podają smar do odpowiednich punktów. Sterowanie jest zaprogramowane w pompach z napędem elektrycznym, choć na rynku dostępne są także pompy z napędem ręcznym. Podobnie jest z zaworami odcinającymi, które mogą być sterowane elektrycznie lub ręcznie. Dobierając poszczególne elementy do systemu, należy wziąć pod uwagę szereg czynników. Kalkulacje muszą uwzględnić ilość smaru, która musi zostać podana w ciągu godziny oraz minimalne zużycie smaru. W czasie projektowania bierze się pod uwagę kilka istotnych współczynników, które uwzględniają między innymi średnice łożysk, jakość wykonania, temperaturę pracy oraz obciążenie. Więcej na temat układów centralnego smarowania przeczytamy na stronie producenta i dystrybutora TriboTec.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana