Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Elementy zawieszenia koła - charakterystyka .
Zawieszenie koła to zdecydowanie jeden z najważniejszych układów w każdym samochodzie. Odgrywa szczególną rolę dla bezpieczeństwa kierowcy oraz pasażerów auta. To od zawieszenia zależy w dużej mierze wygoda jazdy pojazdem. Jak wygląda zawieszenie koła? Co warto na ten temat wiedzieć? Jakie są najważniejsze elementy zawieszenia?
Zawieszenie zależne i niezależne
W praktyce spotkać się można z zawieszeniem zależnym i niezależnym. Czym różnią się między sobą? W zawieszeniu niezależnym każde z kół resorowane jest w sposób oddzielny i nie wpływa na inne koło. W przypadku zawieszenia zależnego koła przedniej i tylnej osi wzajemnie na siebie oddziałują, bo są połączone przy pomocy elementu zawieszenia np. resora piórowego. Zawieszenie to układ dość skomplikowany, bo większość jego elementów ze sobą ściśle współpracuje. W konstrukcjach zaawansowanych technologicznie ilość części, które są niezależne od siebie jest większa. Są to m.in. tuleje metalowo-gumowe czy sworznie wahaczy. Wszystkie te części znajdziemy w dobrych sklepach z częściami samochodowymi i ciężarowymi, takich jak Centrum Części Używanych Nijhof-Wassink.
Wahacze
Wahacze to element zawieszenia, który łączy piastę koła z nadwoziem. Wahacz ustawiony jest poprzecznie, ukośnie lub wzdłużnie. Wahacz to część odizolowania silent blokami, a więc tulejami metalowo-gumowymi. Celem jest tłumienie drgań wynikających z jazdy po danego typu nawierzchni. Każde auto posiada kilka wahaczy, np. dolny i górny. Łącznik stabilizatora jest z kolei elementem łączącym stabilizator z wahaczem bądź amortyzatorem. Znajduje się między drążkiem stabilizatora i kolumną McPhersona. Stabilizator wykonuje istotne zadania w układzie zawieszenia. Odpowiada za przeciwdziałanie przechyłom poprzecznym auta w czasie jazdy po łuku.
Silent blocki
Tuleje wahacza, a więc silent blocki to metalowo-gumowe tuleje izolujące wahacz. Są niewidoczne, ale spełniają bardzo ważne zadanie. To na nich w dużej mierze spoczywa ciężar pojazdu. Stanowią one połączenie między zawieszeniem a karoserią auta. Niezwykle ważnym elementem zawieszenia koła jest też sworzeń wahacza. To podstawowa część, która mocuje zwrotnicę do wahacza. Sworzeń skręca się i porusza razem ze zwrotnicą, a przy okazji ją amortyzuje i stabilizuje. Często jest do wahacza nitowany. Awaria tego elementu jest bardzo niebezpieczna, bo powodować może jazdę każdego koła w innym kierunku. Na szczęście uszkodzenie tego elementu zawieszenia można dość łatwo wychwycić, gdyż objawia się charakterystycznym pukaniem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana