Materiał Partnera

Efekt Prousta - wspomnienia i pamięć zapachowa

Efekt Prousta - wspomnienia i pamięć zapachowa

Psychologia stoi na stanowisku, że to, jakim jawi nam się świat zewnętrzny, jest efektem działania naszych zmysłów. Niektóre obrazy, dźwięki i zapachy potrafią nie tylko zmienić nastawienie człowieka do dotykających go problemów, ale też przywołać serię wspomnień. Nawet tych, które wydają się być głęboko skrywane we wnętrzu. Czym jest efekt Prousta i jaką przeszłość ma zapach? Dowiedz się więcej!

Czym jest efekt Prousta?

Mózg człowieka to miliardy komórek i ich połączeń, tworzących spójną sieć, w której lokowane są emocje, wspomnienia, spostrzeżenia, tendencje do zachowań, plany i marzenia. Pobudzenie niektórych komórek, na przykład tych odpowiedzialnych za doznania węchowe, może spowodować wzrost aktywności sąsiednich neuronów. To one mogą pełnić funkcję śladów pamięciowych. Jakby tego było mało, naukowcy stoją na stanowisku, że pamięć to nie tylko obrazy. Ślady pamięciowe mogą być „zapisane” w postaci dźwięków, smaków, zapachów, prognoz.

„W sytuacji, gdy podczas ekspozycji na określone zapachy, osoba osiąga znaczącą łatwość w przypominaniu sobie związanych z nimi wydarzeń, mówimy o efekcie Prousta. Dlatego też, na przykład zapach cynamonu i piernika wywołuje u nas pozytywne emocje i wspomnienia świąt” – obrazuje działanie pamięci węchowej ekspert z firmy Mattik.

Aby potwierdzić tę zależność, naukowcy zaprojektowali serię badań, która polegała na zaangażowaniu badanych w naukę losowych słów przy jednoczesnym uwalnianiu jakiegoś specyficznego zapachu. Po upływie pewnego czasu osoby te były proszone o odtworzenie zapamiętanych słów. Okazało się, że gdy w trakcie „egzaminu” uwalniany był znów ten sam zapach, badani potrafili przypomnieć sobie więcej zadanych słów.

Jak wykorzystuje się efekt Prousta w praktyce?

Powiązanie zmysłów z pamięcią i emocjami jest właściwością, którą często wykorzystują zarządcy galerii handlowych oraz właściciele sklepów. Unoszące się w powietrzu delikatne, słodkie, cukrowe aromaty mają za zadanie wprawić klientów w dobry nastrój, w którym będą bardziej skłonni, aby zrobić większe zakupy. Efekt Prousta można sprawdzić we własnym domu. Wystarczy nabić kilka goździków na pomarańczę lub kupić odświeżacz powietrza, którego zapach jest nam bliski.

Połączenie nauki i handlu to innowacyjne podejście do marketingu. Działania sieci handlowych, nawet jeśli są nastawione na generowanie większego zysku, to jeśli wprowadzają człowieka w stan lepszego samopoczucia oraz przywołują pozytywne wspomnienia, warto je zaakceptować i cieszyć z efektów. Ocena jakości życia w dużej mierze zależy bowiem od naszego stanu emocjonalnego.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję