Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Do czego służy przekładnia pasowa?
Żeby siła napędowa mogła zostać przeniesiona do innych elementów konstrukcji, potrzebna jest przekładnia pasowa. Istnieje kilka jej rodzajów, które różnią się od siebie budową pasa, właściwościami i rodzajem maszyn, w których są wykorzystywane. Często spotykanymi typami są pasy płaskie oraz klinowe, które mają wiele zalet. Sprawdź, jak działają przekładnie pasowe i gdzie są wykorzystywane.
Czym jest przekładnia pasowa?
Przekładnia pasowa jest rodzajem przekładni mechanicznej, w której elementem odpowiadającym za rozciąganie wzdłużne jest elastyczny pas. Napędy te zbudowane są z dwóch kół: czynnego i biernego. W momencie powstania docisku między pasem a kołami, siła obwodowa jest przenoszona za pomocą tarcia z jednego koła na drugie. Przekładnie pasowe łagodzą gwałtowne zmiany obciążenia, są ciche, płynne oraz nie wymagają smarowania. Ekspert z firmy Pawo-Alu System tłumaczy:
„Przekładnie są wykorzystywane często w prostych konstrukcjach, ale również w bardziej zaawansowanych technicznie. Najczęściej można je znaleźć w pojazdach m.in. maszynach rolniczych i samochodach. Przekładnia pasowa z pasem płaskim świetnie sprawdza się tam, gdzie występuje duża odległość między wałami np. w przenośnikach taśmowych”.
Przekładnie pasowe klinowe i zębate
Budowa pasa klinowego różni się od zwykłego pasa płaskiego i jest bardziej skomplikowana. Przekładnie pasowe klinowe kształtem przypominają trapez, dzięki czemu siła tarcia jest większa nawet przy niewielkim napięciu pasa. Obecnie jest to bardzo popularny typ. Innym rodzajem jest pas klinowy uzębiony, który wyróżnia się jeszcze większą elastycznością. Szerokość pasa klinowego powinna być dopasowana do koła, natomiast wysokość jest zależna od typu pasa. Takie elementy przeniesienia napędu wykorzystuje się w napędach pojazdów roboczych, aby przenosić siłę napędu na rozruszniki, prądnice, wentylatory czy dmuchawy.
Zalety przekładni pasowych
Przekładnie pasowe cechuje prosta konstrukcja, którą można łatwo obsłużyć. Przekładnie mechaniczne tłumią drgania i uderzenia w czasie pracy pojazdu. Podczas przeciążeń poślizg pasa chroni inne części np. silnik przed zniszczeniem. Koła pasowe można rozstawiać dowolnie, a ruch może być przekazywany na duże odległości, nawet do 15 metrów przy pasach płaskich. Przenoszona siła napędowa może mieć różną moc od minimalnej do bardzo dużej, przy różnych prędkościach cięgna. Praca przekładni prasowych odbywa się cicho i płynnie, a pasów nie trzeba smarować, dzięki czemu nie wymagają konserwacji. Inną zaletą przekładni mechanicznych jest mała wrażliwość na błędy rozstawienia osi wałów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana