Materiał Partnera

Dlaczego warto wprowadzić do swojej diety mąkę żytnią?

Dlaczego warto wprowadzić do swojej diety mąkę żytnią?

Ulubione ciasteczka na niedzielę, pierogi na poniedziałkowy obiad i pyszny, tradycyjnie wypiekany chleb. Wszystkie te smakołyki można przygotować na wielorakie sposoby i, co ważne, z zastosowaniem różnych składników, a w tym mąk. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, z czego słynie mąka żytnia, czyli co ją cechuje i dlaczego warto wprowadzić ją do swojej diety.

Co cechuje mąkę żytnią?

Zastosowanie mąki żytniej w kuchni jest naprawdę szerokie, choć najczęściej wykorzystywana jest do wypieku chleba i ciasteczek, a także robienia zakwasu na żurek i makaronu. Jej cechą charakterystyczną, zauważalną na pierwszy rzut oka, jest kolor: mąka żytnia ma ciemniejszy kolor niż mąka pszenna. To, co odróżnia ją od zwykłej mąki, czyli białej, to także większa grubość. Poza tym ważny jest jej smak – zupełnie inny niż mąki pszennej, co czyni ją prawdziwie wyjątkową.

Mąka żytnia jest sprzedawana w różnych typach. Na przykład Młyn JAKPOL Ambroziak oferuje mąkę żytnią typu: 500, 729, 1100, 1400 (sitkową) i 2000 (razową). Niezależnie jednak od wybranego wariantu, każda mąka żytnia ma stosunkowo dużą otrąb i błonnika, dzięki czemu silnie absorbuje wodę – a to sprawia, że z jednej mąki żytniej można upiec więcej chleba niż z mąki pszennej.

Jakie są zalety spożywania mąki żytniej?

Nie bez powodu mąka żytnia cieszy się aktualnie dużą popularnością. Jest chętnie wykorzystywana, ponieważ stanowi składnik, na którego bazie można przygotować naprawdę zdrowe posiłki. Wymienić można szereg korzyści płynących z używania takiej mąki. Dzięki jej spożywaniu dostarcza się organizmowi dużo składników odżywczych – więcej, niż spożywając mąkę pszenną. Mąka żytnia zawiera między innymi witaminy z grupy B, cynk, mangan, sód, potas, wapń i żelazo. Poza tym jest bogata w błonnik, który pomaga organizmowi w oczyszczaniu się ze zbędnych produktów przemiany materii.

Ci, którzy szczególnie doceniają walory mąki żytniej, rezygnując tym samym (w pełni lub częściowo) ze spożywania mąki pszennej, najczęściej wskazują na to, że mąka żytnia ma stosunkowo dużą ilość węglowodanów i liczne składniki mineralne. Poza tym taka mąka nie powoduje, że dochodzi do wysokich skoków cukru we krwi. Mąka żytnia stabilizuje wydzielanie insuliny. Jej ogromną zaletą jest też to, że znajdujący się w niej tłuszcz jest lepiej przyswajalny przez organizm niż tłuszcz zawarty w pszenicy. Spożywanie mąki żytniej obniża poziom cholesterolu, co jest szczególnie ważne dla osób mających cholesterol na zbyt wysokim poziomie.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję