Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Dlaczego należy smarować łożyska i jak to robić?

Powszechne wykorzystanie różnego typu łożysk nie wiąże się niestety ze z powszechnością wiedzy na temat ich eksploatacji oraz konserwacji. W kwestii tej istotne jest przede wszystkim odpowiednie smarowanie łożysk, które umożliwia im optymalną pracę w odpowiedniej temperaturze, a także zwiększa bezawaryjność. Samo smarowanie to nie wszystko – ważny jest także wybór odpowiedniego środka smarnego oraz metody jego aplikacji.
Istota smarowania łożysk
Statystyki nie kłamią – ponad pięćdziesiąt procent awarii łożysk tocznych wynika z ich błędnego lub niewystarczającego smarowania. Jest to o tyle istotne, że bardzo duża ilość maszyn oraz urządzeń opiera się na działaniu łożysk, bez których nie ma mowy o ich poprawnym działaniu. Eksperci w dziedzinie smarowania – jak przedstawiciele firmy TriboTec – podkreślają, że dobór właściwego środka smarnego, jego i sposobu aplikacji ilości to absolutna podstawa. Niemal równie ważne jest regularne jego aplikowanie oraz okresowe przeglądy stanu łożyska pod kątem jego nasmarowania.Dlaczego należy smarować łożyska?
Aby zrozumieć, jak istotne jest smarowanie łożysk, warto wrócić do podstaw. W trakcie ruchu łożysk zwanego obtaczaniem pojawia się tarcie toczne wpływające na jego zużycie. Bezpośredni kontakt bieżni, koszyków, elementów tocznych i innych części łożyska jest niezbędny do jego działania, ale wszystkie współpracujące elementy niszczeją – stąd konieczność zapewnienia dobrych warunków smarowania. Warstwa środka smarnego zapobiega występowaniu nadmiernego tarcia tocznego, a tym samym przegrzewaniu się łożysk. Jej dodatkową funkcją jest ochrona przed korodowaniem oraz zanieczyszczeniami. Tarcie toczne to niezwykle istotne zagadnienie w przypadku każdych łożysk, ale jeśli pracują one w trudnych warunkach, trzeba zwrócić na nie jeszcze większą uwagę.Współczesne systemy smarowania łożysk
Chociaż klasycznie smarowanie odbywało się ręcznie, co prowadzić mogło do licznych zaniedbań, współcześnie bardzo często stosuje się systemy zautomatyzowane – oczywiście o ile pozwala na to budżet danego przedsiębiorstwa. Nawet jeśli założymy, że smarowanie ręczne dokonywane będzie zgodnie z zaleceniami producentów łożysk, ich położenie bardzo często nie ułatwia tego zadania. Łożyska mogą się bowiem znajdować w miejscach niebezpiecznych lub trudnodostępnych, przez co smarowanie ręczne jest często niewydajne. Istnieje również ryzyko użycia zbyt dużej lub zbyt małej ilości środka smarnego. Zautomatyzowane systemy smarujące niwelują wszystkie te problemy i zdejmują z barków obsługi spory ciężar związany z koniecznością właściwego dbania o łożyska. Dozują odpowiednią ilość dobranego do danego łożyska środka smarnego działając w cyklach zgodnych z jego wymaganiami. Ostatecznie przedkłada się to nie tylko na zmniejszone ryzyko awarii łożysk, ale także oszczędności związane z redukcją czasu niezbędnego na konserwację łożysk i koszt związanych z nią działań. Smarowanie automatyczne zwiększa także bezpieczeństwo pracowników.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana