Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czy warto kupić rower elektryczny?
Rower elektryczny to jednoślad, mający za zadanie wspomaganie naszego pedałowania, uruchamiane w momencie nacisku na pedały i obracania korbami. Jest rozwiązaniem idealnym podczas pokonywania dłuższych tras, kiedy nie mamy pewności, czy podołamy wyzwaniu. Co warto o nim wiedzieć? Czy warto zainwestować w rower tego typu? Zapraszamy do lektury.
W nowelizacji prawa o ruchu drogowym z 1 kwietnia 2011 roku, rower z silnikiem definiuje się jako pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Przeczytaj również: Jakie pytania warto zadać przed wynajęcie sali na szkolenie firmowe?
Rower z silnikiem – dlaczego warto w niego zainwestować?
Drastyczny wzrost cen biletów za przejazd środkami komunikacji miejskiej w niektórych polskich miastach, zachęcił sporą rzeszę ludzi do wyboru alternatywnego środka transportu w postaci roweru. Liczba osób chętnych do przesiadki wciąż jednak rośnie! Rower jest bowiem nie tylko ekonomiczny, ale też przyjazny środowisku. Ponadto będąc właścicielem tego jednośladu nie ponosisz opłat związanych z ubezpieczeniem, jak w przypadku samochodu. Nie musisz też obawiać się utknięcia w korku. Dzięki wspomaganiu zastosowanemu w rowerze elektrycznym możesz dotrzeć do miejsca docelowego bez zmęczenia i większego wysiłku, nawet w terenie górzystym.
Przeczytaj również: Herbata liściasta czy ekspresowa - co wybrać?
Rower wspomagany elektrycznie to wybór idealny dla amatorów dalszych wypraw, którzy obawiają się, że ich siły mogą nie wystarczyć do pokonania długiej trasy.
Przeczytaj również: Najbardziej klasyczne pierścionki ślubne
Jaki rower elektryczny wybrać?
Najlepszym rozwiązaniem do jazdy miejskiej jest oczywiście rower elektryczny miejski. Dostępny zarówno dla pań jak i panów, wygodny, często ze sztywnym widelcem.
Świetnym pomysłem jest zakup jednośladu typu trekking/cross, który poza tym, że świetnie sprawdzi się w mieście, jest idealny także do wycieczek w terenie. Jest więc doskonałą opcją, jeśli lubisz weekendowe wypady na łono natury, czy dalsze wycieczki za miasto.
Jeśli mieszkasz na jednym z wyższych pięter i wnoszenie roweru standardowych rozmiarów byłoby dla Ciebie niewygodne lub mieszkasz za miastem, a droga powrotna do domu każdorazowo wiąże się ze staniem w korkach, warto rozważyć zakup składanego roweru elektrycznego. Tego typu rower w zaledwie kilka chwil można złożyć do kompaktowych, poręcznych rozmiarów średniej walizki. Zaletą składaków jest także ich masa, są one bowiem sporo lżejsze niż inne rowery.
Elektryczny rower górski zadowoli z kolei amatorów zarówno miejskich wycieczek, jak i wysokogórskich wypraw rowerowych.
Co warto wiedzieć na temat baterii w rowerach ze wspomaganiem?
Jak wyjaśnia specjalista z Activsport, hurtowni rowerów oferującej szeroki wybór rowerów oraz akcesoriów:
Wiodącym, godnym polecenia typem akumulatorów są nowoczesne baterie litowo-jonowe. Są to najwydajniejsze, a zarazem najlżejsze i najbardziej kompaktowe baterie wśród dostępnych na rynku rowerowym. Poszukując roweru warto zwrócić uwagę na pojemność baterii (wyrażaną w amperogodzinach lub watogodzinach). Najmniejsze kompaktowe akumulatory montowane są w składakach, a ich pojemność waha się w okolicy 6-8 Ah, co pozwala na jednym ładowaniu przejechać trasę o długości ok. 50-60 km. Największe baterie montowane są w rowerach miejskich, a górna granica ich pojemności to nawet 625 Wh.
Akumulator to dodatkowa masa, więc i w tym przypadku warto przyjrzeć się bliżej ulokowaniu baterii. Najbardziej optymalna lokalizacja to dolna część ramy roweru. To rozwiązanie stosowane jest głównie w rowerach trekkingowych, crossowych oraz miejskich.
Stosowany w rowerach wspomaganych elektrycznie akumulator wyjmowany jest w celu naładowania. Czas ładowania jest ściśle uzależniony od modelu oraz pojemności akumulatora i waha się w przedziale 45 minut do 10 godzin.
Gdzie w rowerze elektrycznym ulokowany jest silnik?
Zaawansowane modele z wyższej półki cenowej wyposażone są w silniki wbudowane centralnie, w miejscu korby. Tak umiejscowiony motor znacznie wpływa na komfort jazdy, a wszystko dzięki temu, że znajduje się on w centralnej części jednośladu, siły i masa są więc proporcjonalnie rozłożone. Tego typu silniki stosuje się w rowerach trekkingowych, ale też w solidnych rowerach górskich. W jednośladach z silnikami zamontowanymi centralnie, spotkać można jednostki znanych producentów: Shimano, Bosch, Panasonic, Bafang.
Inną lokalizacją silnika jest piasta koła, z przodu lub z tyłu jednośladu. Rozwiązanie to minimalnie wpływa jednak na komfort jazdy, gdyż rozmieszczenie ciężkości (szczególnie w przypadku silnika zamocowanego w przedniej piaście) jest odczuwalne.
Trzecim elementem dodatkowym montowanym w rowerze elektrycznym jest kontroler współpracujący z czujnikiem ruchu, którego głównym zadaniem jest rejestrowanie szybkości obrotów korby. Po zarejestrowaniu danych, czujnik wysyła je do kontrolera, który na ich podstawie decyduje o włączeniu bądź wyłączeniu silnika.
Podsumowując, rower z silnikiem to doskonałe rozwiązanie nie tylko ze względu na znacznie niższe, w porównaniu z samochodem koszty utrzymania. Warto zdecydować się na jego zakup z kilku innych, równie istotnych względów, takich jak sporo dłuższe dystanse, które można pokonać bez uczucia zmęczenia, czy skuteczne omijanie miejskich i podmiejskich korków ulicznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana