Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czy samochody podlegają recyklingowi?
Recykling i rozsądne gospodarowanie surowcami to coś, na co obecnie zwraca się szczególną uwagę. Chodzi bowiem o kwestie związane z ekologią i minimalizowaniem zanieczyszczeń. Nie powinno więc dziwić, że coraz więcej mówi się o recyklingu zużytych lub zniszczonych pojazdów. Jak wygląda utylizacja aut, które nie nadają się do dalszej jazdy w praktyce? Wyjaśniamy.
Obowiązki właściciela zużytego pojazdu a recykling
Samochód o stopniu zużycia uniemożliwiającym jego dalsza jazdę lub odsprzedaż musi być oddany do odpowiedniej stacji demontażu lub do punktu zbierania pojazdów (Art. 18 Ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, Dz.U. z 2016 r. poz. 803).
Recykling wymaga od właściciela pojazdu okazanie dokumentu potwierdzającego tożsamość, dowodu rejestracyjnego samochodu oraz karty pojazdu. Co ważne, w ciągu 30 dni złomowany samochód należy wyrejestrować.
Obecnie nie obowiązuje już opłata recyklingowa. Właściciel nie płaci więc za złomowanie pojazdu. Tym bardziej nie powinno się więc rozważać alternatywnych metod zbywania zużytego auta.
Jak przygotować pojazd do kasacji?
W procesie recyklingowania praktycznie cały pojazd jest rozmontowany na elementy pierwsze. Wraki samochodowe przeznaczone do demontażu muszą być kompletne, przy czym nie uwzględnia się w tym wymogu akumulatora. Samochód nie może być pozbawiony swoich podzespołów (nadwozie i silnik – z numerami identyfikacyjnymi oraz płyny eksploatacyjne i siedzenia). W przypadku zbyt lekkiej konstrukcji trzeba liczyć się z konsekwencjami finansowymi – kara wynosi 10 złotych za każdy 1 kg brakującej masy. Zgodnie z prawem za kompletny pojazd należy uznać 90% pierwotnej jego masy bez paliwa. Nieoddanie zużytego pojazdu na recykling także wiąże się z karą. Jest to wykroczenie obłożone kwotą 5 tys. złotych grzywny.
Początkowe etapy recyklingu pojazdu – krok po kroku
W pierwszym etapie fachowcy pozbywają się z samochodu odpadów niebezpiecznych. Następnie, po osuszeniu z płynów, filtrów i olejów, wrak jest demontowany w specjalnie przeznaczonym do tej czynności pomieszczeniu. Części użyteczne oddziela się od reszty. Stwarzające zagrożenie płyny są przechowywane w zamkniętym pomieszczeniu na utwardzonej i łatwej w czyszczeniu powierzchni, na której znajduje się piasek lub trociny.
Jak wybrać dobre miejsce do recyklingu pojazdu?
Demontaż pojazdów najczęściej uskutecznia się przy okazji usług naprawczych lub transakcji kupno – sprzedaż w autokomisach i miejscach pokrewnych. Zaufanym punktem złomowania będzie na przykład Skup Samochodów za Gotówkę Mateusz Caban.
Stacja demontująca musi dysponować szczelnym placem asfaltowym (w żadnym razie nie może to być kostka brukowa) i przynajmniej jednym pomieszczeniem zamkniętym, w którym będzie się odbywać demontaż.
Na terenie stacji musi ponadto znajdować się pojemnik na nieczystości (np. na zaolejone trociny). Zakład nie musi mieć własnego kanału, ale powinien być wyposażony w odpowiednie narzędzia, na czele z pompą odprowadzającą płyny poeksploatacyjne do odpowiednich pojemników.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana