Artykuł sponsorowany

Czy opłaca się prowadzić księgowość samodzielnie?

Czy opłaca się prowadzić księgowość samodzielnie?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to olbrzymia odpowiedzialność. Już sama realizacja celów biznesowych pochłania wielkie zasoby energii, jednak przedsiębiorca nie może zapominać również o innych, organizacyjnych aspektach działalności. Jednym z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych obszarów jest księgowość. Czy warto zajmować się nią samodzielnie?

Wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości w nadziei, że takie rozwiązanie będzie dla nich źródłem oszczędności. Niestety, efekt takich działań może być wprost odwrotny do zamierzonego – zauważa nasz rozmówca z Kancelarii Doradztwa Podatkowego Jacek Pukaluk.

Profesjonalny księgowy to konieczność

Może się wydawać, że księgowość, zwłaszcza w małej firmie, nie jest szczególnie skomplikowana. Jej prowadzenie sprowadza się głównie do prowadzenia ewidencji w księdze przychodów i rozchodów. W praktyce okazuje się jednak, że bieżące prowadzenie rachunkowości jest nie tyle trudne, co bardzo czasochłonne. Z tego powodu przedsiębiorcy, którzy próbują zajmować się nią samodzielnie, często zaniedbują ewidencję, zaś dokumenty odkładane na później gubią się, a w księgach panuje chaos. Jednak księgowość to nie tylko ewidencjonowanie dokumentów. Osoba odpowiedzialna za to zadanie musi pamiętać również o dodatkowych czynnościach, takich jak deklaracje podatkowe, prowadzenie rejestru VAT czy ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych. Połącznie wszystkich tych elementów w spójną całość wymaga nie tylko czasu, ale też dużej wiedzy w zakresie prawa podatkowego i rachunkowości, toteż profesjonalny księgowy jest niezbędny w każdej firmie.

Własny księgowy czy outsourcing usług?

Skoro wiemy już, że do prowadzenia księgowości niezbędny jest specjalista, rodzi się kolejne pytanie: czy tworzyć własny dział lub zatrudnić księgowego, czy zdecydować się na outsourcing usług księgowych? Pod względem finansowym zdecydowanie bardziej opłaca się wybór tego drugiego rozwiązania. Zlecając prowadzenie księgowości zewnętrznej firmie nie ponosimy kosztów zatrudnienia specjalisty na etat, a płacimy wyłącznie za wykonane zadanie. Korzyści jest jednak więcej. Firmy specjalizujące się w rachunkowości zawsze dysponują najświeższą wiedzą i profesjonalnymi rozwiązaniami, jak np. programy obliczeniowe, których zakup dla zwykłego przedsiębiorstwa jest zwyczajnie nieopłacalny. Dzięki temu, kancelaria rachunkowa zawsze dostarcza swoim klientom usługi najwyższej jakości. Zewnętrzny księgowy to z jednej strony fachowa wiedza, a z drugiej – niezawodność. Świadcząc usługi na rzecz klienta, księgowy nie może pozwolić sobie na żadne błędy. Dodatkowo, przed ryzykiem konsekwencji ich wystąpienia, biuro księgowe zabezpiecza siebie, a jednocześnie swojego zleceniodawcę, wykupując obowiązkowe ubezpieczenie OC. Zlecenie prowadzenia księgowości ekspertom pozwala przedsiębiorcy skoncentrować się na głównych celach firmy i zwalnia go z konieczności stałego monitorowania zmian w prawie finansowym lub utrzymywania własnego działu rachunkowego. Zewnętrzni specjaliści służą szeroką i zawsze aktualną wiedzą na co dzień oraz w sytuacjach kryzysowych, zapewniając stabilne i bezpieczne funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.