Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czy każdy hotel posiada udogodnienia dla osób niepełnosprawnych?

Osoby niepełnosprawne coraz chętniej podróżują i – co najważniejsze – trend ten stale zyskuje na popularności. Niepełnosprawność nie musi przeszkadzać w poznawaniu świata, zwłaszcza że obecnie większość hoteli stara się sprostać wymaganiom gości niepełnosprawnych i zapewnić im w pełni komfortowy pobyt. Osoby niepełnosprawne mogą więc korzystać z szeregu udogodnień, które jednak każdy hotel oferuje w innej formie.
Przepisy a udogodnienia hotelowe dla niepełnosprawnych
Polskie prawo nakłada na hotelarzy obowiązek przystosowania budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych. Informacji na ten temat dostarcza przede wszystkim załącznik nr 8 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19.08.2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
Przepisy definiują jedynie minimalne wymagania w tym zakresie, np. nakazują, by w recepcji znajdowała się chociaż jedna lada umieszczona na wysokości do 90 cm, z podjazdem wysokim przynajmniej na 67 cm (ladę można zastąpić oddzielnym stanowiskiem do obsługi osób na wózkach). Ponadto w przepisach precyzyjnie opisano, w jakie elementy powinny być wyposażone pokoje, lokale gastronomiczne i pomieszczenia wielofunkcyjne. W Rozporządzeniu podkreślono również, że w obiektach zabytkowych udogodnienia mogą być wprowadzone na mniejszą skalę.
Trzeba zaznaczyć, że większość hotelarzy stara się z własnej inicjatywy w większym stopniu dostosować budynek do potrzeb osób niepełnosprawnych, np. hotele SPA często oferują specjalnie przystosowane gabinety masażu, dzięki którym goście niepełnosprawni też mogą swobodnie skorzystać ze wszystkich zabiegów.
Czy udogodnienia są projektowane tylko z myślą o osobach niepełnosprawnych ruchowo?
Szerokie drzwi, praktyczne podjazdy, włączniki światła na odpowiedniej wysokości to ułatwienia, które z pewnością pomogą osobom na wózkach inwalidzkich przyjemnie spędzić wakacje. Jednak czy osoby niesłyszące, niewidome, niepełnosprawne umysłowo także mogą bez obaw o swoje bezpieczeństwo i komfort wybrać się w podróż? Hotele starają się wyjść naprzeciw wymaganiom gości również z innymi rodzajami niepełnosprawności niż ruchowa. Dla osób niesłyszących mogą być przygotowane np. ulotki z najważniejszymi informacjami dotyczącymi dostępnych w hotelu usług. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą liczyć na empatię i wyrozumiałość ze strony specjalnie przeszkolonego personelu, który zawsze chętnie udzieli im wsparcia. Natomiast niewidomi w większości hoteli mają do dyspozycji windy z komunikatami głosowymi – wyjaśnia pracownik Hotelu Amber z Gdańska.
W kwestii udogodnień dla niepełnosprawnych każdy obiekt jest więc zobowiązany do spełnienia minimum wskazanego w Rozporządzeniu, lecz niektóre hotele na tym nie poprzestają i starają się zrobić o wiele więcej. Dzięki takiemu podejściu osoby niepełnosprawne nie muszą rezygnować z podróżowania. We właściwie przystosowanym hotelu nie odczują żadnych ograniczeń i będą mogły w pełni cieszyć się pobytem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana