Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Częste błędy popełniane przy wyborze olejów silnikowych
Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie. Właśnie dzięki niemu silnik nie ulega zatarciu. Dobrej jakości olej pełni nie tylko funkcję smarną – ułatwia rozruch, aktywnie pielęgnuje silnik i zapobiega jego przegrzewaniu. Nieprawidłowy wybór oleju pozbawia silnik tej kompleksowej ochrony, prowadzi do jego szybszego zużycia, może skutkować poważną awarią.
Dostępne na rynku oleje silnikowe różnią się między sobą lepkością, temperaturą krzepnięcia i zapłonu, smarnością, stopniem ochrony przed korozją oraz wieloma innymi właściwościami, a w związku z tym – jakością. Najprostszym sposobem na uniknięcie błędu przy wymianie lub uzupełnianiu oleju silnikowego jest wybór takiego samego produktu, jaki był stosowany dotychczas. Dokładnie takiego, który zaleca producent pojazdu. Czasem jednak zdarza się, że kierowca chce oszczędzić na zakupie oleju, albo po prostu nie wie, jakiego oleju używał dotychczas.
(Nie)prawidłowa lepkość oleju silnikowego
Na każdej butelce oleju silnikowego znajduje się informacja o jego lepkości zgodnie z klasyfikacją SAE. Klasa lepkości określa płynność oleju i jego smarność w różnych temperaturach pracy, stąd dodatkowy podział na oleje zimowe, letnie i wielosezonowe. W oznaczeniu olejów zimowych obok wyrażonej liczbowo klasy lepkości pojawia się litera W. Im niższa liczba znajduje się przy literze W, w tym niższych temperaturach olej będzie zachowywał odpowiednią lepkość. W przypadku olejów letnich im wyższa klasa lepkości, w tym wyższych temperaturach olej będzie zachowywał swoje właściwości smarne. Cieszące się największą popularnością oleje wielosezonowe mają oznaczenia łamane, np. 10W-40 – wyjaśnia ekspert z firmy PROAUTO.
Częstym błędem popełnianym przez kierowców jest wybór oleju o zbyt dużej lepkości. Nie należy tego robić, bo zbyt duża lepkość sprawi, że silnik będzie brał więcej oleju przy rozruchu. W silniku, który nie jest przystosowany do lepkiego oleju, należy spodziewać się wtedy większych oporów zasysania i tłoczenia oleju przez magistralę. Skutek? Olej nie jest w stanie dotrzeć do wszystkich punktów tarcia – tracimy smarowanie, może dojść do poważnej awarii.
(Nie)odpowiedni rodzaj oleju silnikowego
W zależności od bazy oleje silnikowe dzielimy na mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Najlepszą jakością bez wątpienia mogą pochwalić się oleje syntetyczne. Mają znacznie lepsze od mineralnych właściwości przeciwzużyciowe oraz przeciwzatarciowe i nadają się do pracy w szerszych zakresach temperaturowych. Samochód z olejem syntetycznym zużywa mniej paliwa i samego oleju; olej syntetyczny zużywa się wolniej, ułatwia rozruch zimnego silnika i zapewnia lepsze smarowanie w wysokich temperaturach. Wymiana oleju syntetycznego na mineralny w samochodach o dużym przebiegu to kolejny częsty błąd kierowców, z resztą nierzadko popełniany na podstawie zaleceń mechanika. Nie jest prawdą, że wysłużone auto będzie sprawować się lepiej na oleju mineralnym. Bardziej jednorodna struktura „syntetyka” sprawia, że taki olej chroni silnik przed gromadzeniem się osadów i korozją o wiele lepiej niż mineralny – dzięki temu przedłuża życie pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana