Artykuł sponsorowany

Cywilne śmigłowce Bell. Przykłady

Cywilne śmigłowce Bell. Przykłady

Bell to od końca lat 40. XX w. jeden ze światowych liderów w produkcji śmigłowców. Amerykańska firma jest znana z dostarczania wysokiej klasy helikopterów nie tylko dla wojska, ale też dla lotnictwa cywilnego. Kilka modeli cywilnych śmigłowców tego producenta zasługuje na szczególną uwagę. O nich właśnie przeczytasz w naszym artykule.

Bell 206 

Wśród helikopterów cywilnych Bell jeden uzyskał status legendarnego. Mowa o modelu 206, produkowanym w latach 1962-2017. To jeden z najpopularniejszych lekkich śmigłowców jednosilnikowych na świecie (łącznie sprzedano ponad 7000 egzemplarzy). W przestronnej kabinie, w zależności od wersji, mieści się wraz z pilotem 5 (Bell 206 B3, układ 2+3) lub 7 osób (Bell 206 L4, układ 2+5). Ten helikopter wyróżniają niski poziom wibracji, odpowiednie wyciszenie i szerokie drzwi. Wszystko to zapewnia duży komfort podróży.

Śmigłowiec Bell 206 jest napędzany silnikiem turbinowym Rolls Royce 250-C20J o mocy 420 SHP (w wersji B3) bądź 726 SHP (w wersji L4), który umożliwia rozwinięcie prędkości przelotowej do 121 węzłów  (224 km/h).

Mimo upływu lat, dzięki stosunkowo niskim kosztom eksploatacji, wysokim osiągom i sprawdzonym rozwiązaniom technicznym, helikopter Bell 206 jest nadal konkurencyjny wobec wielu nowszych modeli.

Bell 505 

To bezpośredni następca śmigłowca Bell 206, będący pod kilkoma względami pionierski w swojej klasie.

  Bell 505 jest napędzany przez silnik Safran HE Arrius 2R.  Jako pierwszy tego typu helikopter posiada dwukanałowy układ kontroli silnika, który daje wyjątkową wydajność. Dzięki niej śmigłowiec osiąga maksymalną prędkość przelotową 125 węzłów (232 km/h). Dodatkowo jest wyposażony w zintegrowany system awioniki Garmin G1000H NXi, zawierający 2 wyświetlacze o przekątnej 10,4 cala. Umożliwiają one błyskawiczny podgląd najważniejszych parametrów lotu, a to przekłada się na zwiększone bezpieczeństwo i świadomość sytuacyjną załogi. Wspomniany system, nieobecny w innych śmigłowcach tej klasy, pozwala też na znaczne obniżenie obciążenia pilota, co z kolei zapewnia fantastyczne wrażenia podczas lotu

– tłumaczy przedstawiciel firmy HeliMax, oferującej m.in. serwis helikopterów.

Bell 505 charakteryzuje się również dużą manewrowością i niezawodnością. Te cechy, w połączeniu z otwartą, przestronną, 4-osobowa kabiną o płaskiej podłodze sprawiają, że przy użyciu tego śmigłowca mogą być podejmowane bardzo różne misje i przewożone rozmaite ładunki. Transport tych ostatnich ułatwia możliwość szybkiego demontażu siedzeń tylnych i przedniego pasażerskiego (drugiego pilota). Atutem tego helikoptera są także duże drzwi, które otwierają się na szerokość 140 cm i sprzyjają tym samym łatwemu wsiadaniu i wysiadaniu ze śmigłowca oraz duże okna, zapewniające doskonałą widoczność i zwiększające bezpieczeństwo lotu. Wielozadaniowość, funkcjonalność i innowacyjne rozwiązania czynią z tego modelu lidera w klasie lekkich śmigłowców jednosilnikowych.

Bell 407 GXi 

Ten model to dowód na to, że da się połączyć nadzwyczajny komfort (dobre wyciszenie kabiny i niski poziom wibracji) z dużą wydajnością, manewrowością i niezawodnością. Przestronna, konfigurowalna kabina w tym helikopterze umożliwia podejmowanie szerokiej gamy misji i pozwala na przelot aż 5 lub 6 pasażerów (fotel dla drugiego pilota w przedniej części kadłuba może stać się dodatkowym siedzeniem pasażerskim; tylne fotele są rozmieszczone w układzie klubowym).

Śmigłowiec Bell 407 GXi posiada nowoczesny system awioniki Garmin G1000H NXi, który zapewnia niezwłoczny podgląd najistotniejszych parametrów lotu, a to przyczynia się do redukcji obciążenia pilota oraz zwiększenia świadomości sytuacyjnej i bezpieczeństwa załogi.

Helikopter jest wyposażony w silnik turbinowy Rolls Royce 250-C47E/4 z dwukanałowym układem FADEC. Ta jednostka napędowa umożliwia rozwinięcie prędkości przelotowej do 133 węzłów (246 km/h), a zarazem gwarantuje dużą wydajność bez względu na wysokość i temperaturę powietrza.

Bell 429 

Spośród lekkich śmigłowców dwusilnikowych na szczególną uwagę zasługuje Bell 429. W żadnym helikopterze tej klasy nie ma tyle miejsca w kabinie. Może ona pomieścić nawet 7 pasażerów i pilota (standardowa konfiguracja to 2+6). Zwiększony komfort lotu i możliwość transportu różnorodnych ładunków zapewnia całkowicie płaska podłoga. Boczne drzwi o szerokości 162 cm ułatwiają szybki dostęp do wnętrza śmigłowca.

W pełni zintegrowany system awioniki typu glass cocckpit, zaawansowany układ przeniesienia napędu, najlepsza w tej klasie nawigacja WAAS i możliwość wykonywania lotów bez widoczności IFR sprawiają, że Bell 429 gwarantuje świetne osiągi w zawisie, duży zasięg i zwiększone bezpieczeństwo. Helikopter jest napędzany dwoma silnikami turbinowymi Pratt&Whitney PW 207D1 o łącznej mocy 1460 SHP z podwójnym cyfrowym układem sterowania FADEC. Pozwalają one na rozwinięcie prędkości przelotowej do 150 węzłów (278 km/h).

W śmigłowcu zastosowano zintegrowany system awioniki Bell BasiX Pro i trzyosiowy układ automatycznego sterowania lotem, które umożliwiają bardziej dogodną kontrolę najważniejszych parametrów lotu i zmniejszenie obciążenia pilota, co przekłada się na większe bezpieczeństwo. To właśnie ono jest znakiem szczególnym helikoptera Bell 429. Wpływ na jego wysoki poziom mają również podwójne układy w zakresie hydrauliki i zespole napędowym. Pozwalają one na lot na jednym silniku i gwarantują dużą wydajność śmigła ogonowego we wszystkich zakresach zapotrzebowania na moc.

Dostępne są 2 wersje podwozia: standardowe płozowe i chowane podwozie kołowe (Bell 429 WGL). To drugie pozwala na zmniejszenie oporów aerodynamicznych, a co za tym idzie –na zwiększenie prędkości przelotowej do 155 węzłów (287 km/h).

Znasz już przykłady helikopterów cywilnych Bell. Jeśli interesuje Cię zakup nowego lub używanego śmigłowca tej amerykańskiej marki, a nie wiesz, który wybrać, możesz skorzystać z fachowej pomocy profesjonalnej firmy specjalizującej się w branży helikopterów. Jej przedstawiciele z pewnością odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania, rozwieją ewentualne wątpliwości i doradzą w wyborze odpowiedniego dla Twoich potrzeb śmigłowca cywilnego.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.