Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci z niedosłuchem
Małe dzieci, które dopiero poznają świat, mimowolnie chłoną go wszystkimi zmysłami. Sprawa jest jednak utrudniona, jeśli któryś z tych zmysłów nie działa właściwie. Tak właśnie jest, jeśli dziecko ma problem ze słuchem. Potrzebuje wtedy wsparcia podczas nauki rozpoznawania dźwięków, słuchania i mówienia. Mogą mu w tym pomóc odpowiednie ćwiczenia logopedyczne.
Po czym poznać, że dziecko źle słyszy?
Dla małego dziecka, które uczy się, jak działa świat i nie zna jeszcze prawidłowych mechanizmów, stwierdzenie, że ma problem ze słuchem może być bardzo trudne. Maluch najprawdopodobniej nie zorientuje się, że coś jest nie tak. Dlatego rolą rodzica jest obserwowanie swojej pociechy i reagowanie na niepokojące symptomy.
Jak poznać, że dziecko może mieć problem ze słuchem?
Maluch może:
- nie odpowiadać na wołanie,
- wpatrywać się w twarz mówiącego, kiedy słucha,
- stale dopytywać o to, co powiedział jego rozmówca,
- mówić niewyraźnie, z błędami.
Dzieci szkolne mogą siadać bliżej nauczyciela, nie reagować na swoje imię oraz dźwięk dzwonka, a także mieć problemy z pisaniem ze słuchu. Kolejnymi objawami są szumy uszne, a nawet zawroty głowy i zaburzenia równowagi. Problemy ze słuchem mogą źle wpływać na wyniki w nauce dziecka.
Jak pracować z dzieckiem z wadą słuchu?
W pracy tej bardzo ważne są ćwiczenia logopedyczne. Na początku przeprowadzana jest diagnoza, która ma pomóc określić, jaką metodę najlepiej przyjąć podczas zajęć z dzieckiem. Potem, w zależności od potrzeb pacjenta, należy przeprowadzić szereg ćwiczeń, wspomagających pracę nad słuchem i mową.
Podstawowe są ćwiczenia słuchowe, czyli rozpoznawanie dźwięków otoczenia i mowy. Konieczne są ćwiczenia oddechowe, które pomagają w umiejętnym gospodarowaniu powietrzem w czasie mowy. Ważne są ćwiczenia głosowe, w których zakres wchodzi m.in. modelowanie siły głosu oraz brzmienia głosek. Ćwiczenia artykulacyjne mają za zadanie usprawnienia aparatu artykulacyjnego i w efekcie wyraźną mowę. Często dziecko potrzebuje również szeregu ćwiczeń tzw. językowych, czyli poprawnego stosowania w wypowiedziach form gramatycznych.
Aby zajęcia u logopedy nie były dla dziecka uciążliwe, warto zaangażować je w ćwiczenia poprzez zabawę. W tym celu można wykorzystać odsłuchiwanie z nagrań dźwięków przyrody, szukanie różnic, nauka wierszyków czy wystukiwanie rytmu, a później – opisywanie obrazków, opowiadanie historyjek obrazkowych czy zabawy tematyczne.
To oczywiście tylko przykłady metod pracy z dzieckiem z niedosłuchem. Więcej można dowiedzieć się biorąc udział w szkoleniach, organizowanych np. przez firmę Komlogo, która ma w swojej ofercie również pomoce dydaktyczne, przydatne podczas zajęć logopedycznych. Warto rozwijać się w tej kwestii, bo znajomość wielu ćwiczeń logopedycznych to więcej możliwości skutecznej pracy z dziećmi. Urozmaicenie zajęć sprawi, że mały pacjent chętniej będzie brał w nich udział.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana