Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co zaliczamy do tzw. transportu specjalnego?
Kiedy przewóz towarów wymaga zapewnienia specjalnych warunków, mówimy właśnie o transporcie specjalnym. Do tej kategorii należy więc zaliczyć m.in. transport materiałów niebezpiecznych, ponadgabarytowych oraz wrażliwych i szybko psujących się, a więc np. mrożonek. W poniższym tekście przyjrzymy się bliżej podstawowym problemom i zasadom organizacji tego typu przewozów.
Transport towarów niebezpiecznych
Do niebezpiecznych zalicza się towary, które w określonych warunkach stwarzają zagrożenie dla otoczenia, a więc np. materiały zapalne, wybuchowe, trujące, zakaźne, promieniotwórcze czy przedmioty pod ciśnieniem. Transport drogowy takich towarów należy realizować na zasadach międzynarodowej umowy ADR (stąd skrótowe określenie „transport ADR”). Umowa wyszczególnia 9 klas towarów niebezpiecznych, określa zasady ich zabezpieczania i znakowania na czas przewozu, wskazuje też zakres odpowiedzialności poszczególnych uczestników transportu.
Przeczytaj również: Bezpieczeństwo w transporcie nadgabarytowym - kluczowe zasady i wymagania
Jako przewoźnicy odpowiadamy za dopuszczenie ładunku do przewozu. A to oznacza, że musimy bardzo dokładnie sprawdzić dokumenty, które przekazał nam nadawca. Poza tym jesteśmy odpowiedzialni za stan i wyposażenie samochodu. Ważny jest nie tylko jego faktyczny stan, ale też obecność potwierdzających to badań. Czuwamy nad poprawnością załadunku i, rzecz oczywista, za warunki samego przewozu; wyznaczamy bezpieczne trasy i zgłaszamy przewozy z odpowiednim wyprzedzeniem – opowiada nasz rozmówca z INTRADE Company.
Przewozy ładunków ponadgabarytowych
O transporcie specjalnym mówimy również w sytuacji, gdy ładunek lub środek transportu przekracza dopuszczalne wymiary, masę lub nacisk na osi pojazdu, co uniemożliwia wykorzystanie standardowych zestawów samochodowych. Organizacja przewozu ponadgabarytowego wymaga doboru optymalnego środka transportu oraz wyznaczenia trasy, która zagwarantuje sprawny i bezpieczny przejazd. Dokładny plan jest niezbędny do uzyskania zezwolenia na wykonanie przewozu. Przewoźnik musi też zaplanować sposób załadunku/rozładunku towaru (łącznie z doborem urządzeń przeładunkowych).
Drogowe przewozy chłodnicze
Mówiąc o transporcie specjalnym, nie sposób pominąć przewozów chłodniczych, które są szczególnie istotne z punktu widzenia branży spożywczej. Zasady transportu szybko psujących się artykułów żywnościowych reguluje międzynarodowa umowa ATP. Dokument opisuje m.in. wartości temperatur i wilgotności w skrzyni chłodniczej oraz szczegółowe wymagania dla samochodów, łącznie z ich oznaczeniami. Jednym z wymogów, jakim musi sprostać przewoźnik, jest regularne wykonywanie badań pojazdów w instytucjach wyznaczonych przez Ministerstwo Transportu. Na podstawie wyników badań pojazd może otrzymać świadectwo zgodności środka transportu, niezbędne do legalnego wykonywania przewozów chłodniczych.
W artykule poruszyliśmy zaledwie kilka podstawowych zagadnień związanych z transportem specjalnym. Z omówienia wynika jednak jasno, że organizacja przewozów drogowych towarów ponadgabarytowych, niebezpiecznych i wrażliwych jest zadaniem bardzo wymagającym, które warto powierzyć sprawdzonej i docenianej przez klientów firmie spedycyjnej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana