Artykuł sponsorowany

Co to jest kaszerowanie?

Co to jest kaszerowanie?

Istnieje wiele metod uszlachetniania druku – a jedną z nich jest właśnie kaszerowanie. Technika ta jest nieco podobna do laminowania. Do kaszerowania używa się jednak innego materiału, niż folia z tworzywa sztucznego. Metodę tę wykorzystuje się głównie w druku offsetowym, do wykonywania nadruków np. na kartonie lub tekturze falistej. Na czym polega kaszerowanie?

O ile w laminowaniu wykorzystuje się cienką warstwę folii, o tyle w przypadku kaszerowania na sztywny karton, tekturę falistą lub inny materiał nakleja się cienką warstwę zadrukowanego papieru. Dlaczego nie można po prostu wykonać nadruku na docelowym nośniku?

Kaszerowanie – kiedy wydruk na danym materiale nie jest możliwy

Zdarza się, że nawet najbardziej zaawansowane urządzenia drukujące nie są w stanie wykonać nadruku na materiale ze względu na jego grubość lub strukturę. Wówczas z pomocą przychodzi kaszerowanie. Nadruk wykonuje się na cienkiej warstwie papieru, a następnie nakleja na docelowy materiał – zazwyczaj jest to karton, choć wykorzystuje się również tworzywa sztuczne, a nawet płyty wiórowe. Tym samym podnosi się wartość wizualna ostatecznego projektu. Dzięki kaszerowaniu możliwe jest również pogrubienie i wzmocnienie trwałości nadruku, uzyskanie efektu kolorowych brzegów lub tłoczenia bez widocznego przebicia po drugiej stronie. Kaszerowanie można również łączyć z innymi metodami uszlachetniającymi, między innymi hot-stampingiem, lakierowaniem lub foliowaniem.

Kiedy stosuje się kaszerowanie?

Kaszerowanie wykorzystuje się zazwyczaj do wykonania opakowań, w przypadku których tradycyjny nadruk byłby niemożliwy do wykonania. Na kartonowych opakowaniach nakleja się dodatkową warstwę, na której znajdują się wszelkie niezbędne informacje. Ze względu na trwałość technika ta może być również wykorzystywana do książeczek dla dzieci (z pewnością wiele osób kojarzy książki z grubymi i twardymi kartkami, niemożliwymi do zgięcia lub uszkodzenia), a nawet wizytówek, w celu ich pogrubienia, a tym samym zwiększenia trwałości. Kaszerowanie znajduje zastosowanie również w przypadku materiałów reklamowych – na przykład bannerów, wobblerów (czyli wydruków umieszczonych na plastikowym ramieniu, inaczej zwanych kiwakami reklamowymi) lub stojaków na ulotki. Tego typu wydruk można dodatkowo wzmocnić lakierowaniem lub laminowaniem, dzięki czemu zyska połysk oraz zdecydowanie większą odporność na wilgoć i uszkodzenia mechaniczne.

Kaszerówka – urządzenie niezbędne do kaszerowania

Aby możliwe było wykonanie kaszerowania niezbędne jest specjalistyczne urządzenie zwane kaszerówką, które wyposażone jest między innymi w wałki klejowe. Klej nakłada się na zimno lub na gorąco, w zależności od rodzaju wykorzystanego materiału i zastosowania innych metod uszlachetniających, na przykład tłoczenia – mówi specjalista z drukarni Aqrat we Wrocławiu – Nakłada się go na docelowy materiał, a następnie nakleja i dociska nadrukowany papier – czynności te są w pełni zautomatyzowane. Wykorzystuje się różnego rodzaju specjalistyczne kleje, także ekologiczne, na bazie skrobi kukurydzianej, które mają bardzo dobrą przyczepność, a jednocześnie zwiększają sztywność ostatecznego produktu – dodaje specjalista.

Zalety kaszerowania

Kaszerowanie posiada wiele zalet. Przede wszystkim uszlachetnia wydruk, zwiększając jego atrakcyjność. Dodatkowo zapewnia zwiększoną wytrzymałość, a także sztywność – co ma szczególne znaczenie w przypadku niektórych materiałów reklamowych lub już wspomnianych książeczek dla dzieci. W przypadku zastosowania tych samych opakowań, ale z inna szatą graficzną zmniejsza się koszt produkcji – takie same pudełka można pokryć dowolnymi wydrukami, zmieniając jedynie projekt. W połączeniu z innymi metodami uszlachetniającymi można uzyskać oryginalne realizacje: materiały reklamowe, wizytówki lub inne wydruki, które z pewnością zwrócą na siebie uwagę wysoką jakością wykonania.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.