Artykuł sponsorowany

Co powinna zawierać dobra strategia rekrutacyjna?

Co powinna zawierać dobra strategia rekrutacyjna?

Rekrutacja i jej wyniki to jedna z kluczowych w kwestii w każdej firmie. W końcu to pracownicy są zwykle jej największym kapitałem, pozwalającym odnosić sukcesy i dynamicznie się rozwijać. W związku z tym naprawdę warto zadbać o to, by proces ten był jak najbardziej efektywny i przebiegał możliwie gładko. W tym właśnie celu tworzy się strategię rekrutacyjną – szytą na miarę dla danej organizacji. Jakie elementy muszą się w niej znaleźć?

Czym jest strategia rekrutacyjna? 

Strategia rekrutacyjna to ramowy plan procesu rekrutacji, czyli pozyskiwania i zatrudniania pracowników w danej firmie. Jest tworzona zarówno w ogromnych korporacjach przyjmujących co roku setki nowych osób, jak i w mniejszych przedsiębiorstwach rekrutujących na niewielką skalę. Opracowują ją działy HR, osoby odpowiedzialne za rekrutację w firmie lub zewnętrzne podmioty oferujące usługi RPO (Recruitment Process Outsourcing). Strategia rekrutacyjna powinna być powiązana z ogólną koncepcją biznesową firmy i zawierać określone elementy.

Co wziąć pod uwagę, planując proces rekrutacji? 

Zanim jednak przystąpimy do tworzenia strategii, warto przemyśleć i ustalić kilka najważniejszych kwestii. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie o planowany rozwój firmy w ciągu najbliższych kilku lat – w bezpośredni sposób wpływa on bowiem na zapotrzebowanie na nowych pracowników. Czy firma zamierza się rozbudowywać, tworzyć nowe działy lub otwierać filie w innych lokalizacjach? A może planuje ekspansję na zagraniczny rynek lub rozpoczęcie nowego rodzaju działalności? Na jakim poziomie kształtuje się rotacja pracowników i czy spodziewane są tu jakieś zmiany? Czy dotychczasowy sposób rekrutacji przynosi pożądane wyniki? Co można w nim zmienić lub poprawić? Jak wiele osób zostaje przyjętych do pracy, a ile z nich rezygnuje po okresie próbnym?

Chociaż znalezienie odpowiedzi na te pytania może zająć sporo czasu i wymagać prawdziwej burzy mózgów, nie będą to godziny stracone. Ustalenie konkretnych potrzeb w zakresie pozyskiwania pracowników będzie solidnym fundamentem dobrej, czyli skutecznej, strategii rekrutacyjnej. W dalszej perspektywie przynosi to znaczne oszczędności czasu i pieniędzy, wyraźnie redukując tzw. ryzyko rekrutacyjne – wyjaśnia specjalista z agencji rekrutacyjnej Verita HR w Warszawie.

Najważniejsze elementy przemyślanej strategii rekrutacji 

Jakie zatem elementy trzeba uwzględnić w dobrej strategii rekrutacyjnej? Oto najważniejsze z nich:

  • precyzyjny opis stanowisk pracy, na jakie zamierzamy rekrutować w najbliższej przyszłości;

  • profil idealnego kandydata na dane stanowisko (wykształcenie, umiejętności, doświadczenie itp.);

  • skalę zatrudnienia i jej zmienność w czasie (np. gdy firma zatrudnia pracowników sezonowych lub planuje rozbudowę wybranego działu);

  • harmonogram zatrudnienia na kolejne lata;

  • szacowany czas potrzebny na znalezienie pracownika na dane stanowisko;

  • sposoby pozyskiwania kandydatów (ogłoszenia, head hunting, skorzystanie z usług agencji rekrutacyjnej);

  • narzędzia i procedury rekrutacyjne (rekrutacja online lub stacjonarna, sposób postępowania, wykorzystywane programy itp.);

  • dostępny budżet;

  • metody budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy (employer branding i candidate experience)

  • analizę rynku pracy – obecnego i prognozowanego w najbliższej przyszłości.

Jak widać, strategia rekrutacyjna to rozbudowany dokument, w którym warto zawrzeć wiele ogólnych i szczegółowych informacji. Nie jest jednak niezmienna – w razie potrzeby jej modyfikacje są jak najbardziej wskazane. Sporo kwestii zostanie bowiem zweryfikowanych w praktyce, a nieskuteczne, zbyt czasochłonne lub drogie elementy warto na bieżąco optymalizować.

Jak sprawdzić skuteczność wdrożonej strategii? 

Po stworzeniu i wdrożeniu w życie strategii rekrutacyjnej niestety nie można spocząć na laurach. Równie istotną sprawą jest bowiem stała kontrola jej skuteczności. Służą do tego tak zwane kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI. W przypadku procesu pozyskiwania pracowników będą to na przykład:

  • kanały rekrutacyjne – najbardziej i najmniej efektywne;

  • koszt rekrutacji w przeliczeniu na pracownika;

  • czas: od rozpoczęcia rekrutacji do zatrudnienia lub od złożenia aplikacji przez kandydata do zatrudnienia;

  • procent zatrudnionych rezygnujących po okresie próbnym lub w czasie onboardingu;

  • opinie kandydatów o przebiegu rekrutacji;

  • liczba aplikacji na dane stanowisko;

  • odsetek odrzuconych ofert (np. ze względu na niespełnienie wymogów);

  • jakość zatrudnienia – czy udało się zatrudnić osoby o pożądanych kompetencjach;

  • procent kandydatów przyjmujących ofertę pracy;

  • poziom zadowolenia rekruterów z procesu rekrutacji.

Regularne mierzenie wymienionych wyżej wskaźników pozwala dostrzec, które obszary strategii rekrutacyjnej warto zmienić lub poprawić, aby podnieść jej skuteczność. Jak widać, ważny jest zarówno punkt widzenia pracodawcy, jak i samych kandydatów – tylko biorąc pod uwagę obie te kwestie można opracować dobrą strategię, która przełoży się na bezproblemowy proces rekrutacji.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.