Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co powinna zawierać dobra strategia rekrutacyjna?
Rekrutacja i jej wyniki to jedna z kluczowych w kwestii w każdej firmie. W końcu to pracownicy są zwykle jej największym kapitałem, pozwalającym odnosić sukcesy i dynamicznie się rozwijać. W związku z tym naprawdę warto zadbać o to, by proces ten był jak najbardziej efektywny i przebiegał możliwie gładko. W tym właśnie celu tworzy się strategię rekrutacyjną – szytą na miarę dla danej organizacji. Jakie elementy muszą się w niej znaleźć?
Czym jest strategia rekrutacyjna?
Strategia rekrutacyjna to ramowy plan procesu rekrutacji, czyli pozyskiwania i zatrudniania pracowników w danej firmie. Jest tworzona zarówno w ogromnych korporacjach przyjmujących co roku setki nowych osób, jak i w mniejszych przedsiębiorstwach rekrutujących na niewielką skalę. Opracowują ją działy HR, osoby odpowiedzialne za rekrutację w firmie lub zewnętrzne podmioty oferujące usługi RPO (Recruitment Process Outsourcing). Strategia rekrutacyjna powinna być powiązana z ogólną koncepcją biznesową firmy i zawierać określone elementy.
Co wziąć pod uwagę, planując proces rekrutacji?
Zanim jednak przystąpimy do tworzenia strategii, warto przemyśleć i ustalić kilka najważniejszych kwestii. Przede wszystkim trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie o planowany rozwój firmy w ciągu najbliższych kilku lat – w bezpośredni sposób wpływa on bowiem na zapotrzebowanie na nowych pracowników. Czy firma zamierza się rozbudowywać, tworzyć nowe działy lub otwierać filie w innych lokalizacjach? A może planuje ekspansję na zagraniczny rynek lub rozpoczęcie nowego rodzaju działalności? Na jakim poziomie kształtuje się rotacja pracowników i czy spodziewane są tu jakieś zmiany? Czy dotychczasowy sposób rekrutacji przynosi pożądane wyniki? Co można w nim zmienić lub poprawić? Jak wiele osób zostaje przyjętych do pracy, a ile z nich rezygnuje po okresie próbnym?
Chociaż znalezienie odpowiedzi na te pytania może zająć sporo czasu i wymagać prawdziwej burzy mózgów, nie będą to godziny stracone. Ustalenie konkretnych potrzeb w zakresie pozyskiwania pracowników będzie solidnym fundamentem dobrej, czyli skutecznej, strategii rekrutacyjnej. W dalszej perspektywie przynosi to znaczne oszczędności czasu i pieniędzy, wyraźnie redukując tzw. ryzyko rekrutacyjne – wyjaśnia specjalista z agencji rekrutacyjnej Verita HR w Warszawie.
Najważniejsze elementy przemyślanej strategii rekrutacji
Jakie zatem elementy trzeba uwzględnić w dobrej strategii rekrutacyjnej? Oto najważniejsze z nich:
precyzyjny opis stanowisk pracy, na jakie zamierzamy rekrutować w najbliższej przyszłości;
profil idealnego kandydata na dane stanowisko (wykształcenie, umiejętności, doświadczenie itp.);
skalę zatrudnienia i jej zmienność w czasie (np. gdy firma zatrudnia pracowników sezonowych lub planuje rozbudowę wybranego działu);
harmonogram zatrudnienia na kolejne lata;
szacowany czas potrzebny na znalezienie pracownika na dane stanowisko;
sposoby pozyskiwania kandydatów (ogłoszenia, head hunting, skorzystanie z usług agencji rekrutacyjnej);
narzędzia i procedury rekrutacyjne (rekrutacja online lub stacjonarna, sposób postępowania, wykorzystywane programy itp.);
dostępny budżet;
metody budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy (employer branding i candidate experience)
analizę rynku pracy – obecnego i prognozowanego w najbliższej przyszłości.
Jak widać, strategia rekrutacyjna to rozbudowany dokument, w którym warto zawrzeć wiele ogólnych i szczegółowych informacji. Nie jest jednak niezmienna – w razie potrzeby jej modyfikacje są jak najbardziej wskazane. Sporo kwestii zostanie bowiem zweryfikowanych w praktyce, a nieskuteczne, zbyt czasochłonne lub drogie elementy warto na bieżąco optymalizować.
Jak sprawdzić skuteczność wdrożonej strategii?
Po stworzeniu i wdrożeniu w życie strategii rekrutacyjnej niestety nie można spocząć na laurach. Równie istotną sprawą jest bowiem stała kontrola jej skuteczności. Służą do tego tak zwane kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI. W przypadku procesu pozyskiwania pracowników będą to na przykład:
kanały rekrutacyjne – najbardziej i najmniej efektywne;
koszt rekrutacji w przeliczeniu na pracownika;
czas: od rozpoczęcia rekrutacji do zatrudnienia lub od złożenia aplikacji przez kandydata do zatrudnienia;
procent zatrudnionych rezygnujących po okresie próbnym lub w czasie onboardingu;
opinie kandydatów o przebiegu rekrutacji;
liczba aplikacji na dane stanowisko;
odsetek odrzuconych ofert (np. ze względu na niespełnienie wymogów);
jakość zatrudnienia – czy udało się zatrudnić osoby o pożądanych kompetencjach;
procent kandydatów przyjmujących ofertę pracy;
poziom zadowolenia rekruterów z procesu rekrutacji.
Regularne mierzenie wymienionych wyżej wskaźników pozwala dostrzec, które obszary strategii rekrutacyjnej warto zmienić lub poprawić, aby podnieść jej skuteczność. Jak widać, ważny jest zarówno punkt widzenia pracodawcy, jak i samych kandydatów – tylko biorąc pod uwagę obie te kwestie można opracować dobrą strategię, która przełoży się na bezproblemowy proces rekrutacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana