Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co może spowodować awarię akumulatora?
Akumulator to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu, a jego awaria jest w stanie unieruchomić cały pojazd. Wbrew pozorom to nie w okresie zimowym akumulatory psują się najczęściej, ale w lato, kiedy to z przyzwyczajenia poświęcamy im mniej uwagi. Dlaczego akumulatory ulegają awariom i w jaki sposób możemy im skutecznie zapobiegać?
Skropliny na akumulatorze
Jeśli nasz samochód parkowany jest na zewnątrz i niezbyt często używany, w okresie wiosenno-letnim możemy zauważyć, że obudowę i pokrywę akumulatora zdobią krople wody. Wielu kierowców nazywa taką sytuację „poceniem się” akumulatora. Jest to niezawodny znak, że akumulator uległ rozszczelnieniu. Skąd biorą się skropliny na obudowie akumulatora? Wynika to z różnicy temperatur panujących za dnia i w nocy. W czasie dnia jest ciepło, komora silnika nagrzewa się. To samo dzieje się z akumulatorem, w którym w takich warunkach dochodzi do parowania elektrolitu. Jeśli obudowa baterii jest nieszczelna, para wodna będzie przenikać na zewnątrz i kumulować się. Nocą, kiedy temperatura spada, para wodna ulega skropleniu i osiada na akumulatorze. I choć problem nie wydaje się poważny, nie powinniśmy go lekceważyć. Ubytek elektrolitu powoduje bowiem spadem sprawności akumulatora i prowadzi do korodowania płytek w ogniwach akumulatora.
Rozładowanie akumulator po długim czasie
Wbrew temu, co sądzą niektórzy, mniej doświadczeni kierowcy, akumulator może ulec rozładowaniu nawet jeśli samochód nie był uruchamiany przez dłuższy czas. Dlaczego tak się dzieje?
Ponieważ energię z akumulatora pobiera nie tylko silnik w momencie rozruchu i instalacja elektryczna używana podczas jazdy – mówi przedstawiciel firmy Bat-Profi - ale również liczne podzespoły, które działają niezależnie od tego, czy silnik jest na chodzie. Chodzi tutaj między innymi o sterowniki samochodowe czy alarm. Dlatego po dłuższym czasie nieużywania może okazać się, że akumulator jest kompletnie rozładowany, nawet jeśli zostawiliśmy go w pełni naładowanego. Aby zapobiegać takim sytuacjom zaleca się kontrolne uruchomienie silnika w celu podładowania akumulatora bądź wyjąć akumulator z komory silnika.
Jak stwierdzić, czy akumulator jest sprawny?
Sprawność akumulatora możemy sprawdzić przy pomocy specjalnych testerów. Używają ich dowiemy się, czy elektrolit w akumulatorze posiada odpowiednią gęstość i czy samo ogniwo pracuje przy prawidłowych parametrach.
Co zrobić z zepsutym akumulatorem?
W tradycyjnych akumulatorach obsługowych poziom elektrolitu możemy uzupełnić, dolewając do niego wodę destylowaną. Niemniej jednak powtarzający się problem z poceniem się akumulator powinien skłonić nas do wymiany sprzętu na nowy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana