Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co i jak smarować w rowerze?
Przygotowaniem roweru do sezonu może oczywiście zająć się serwis rowerowy. Wiele czynności możemy jednak wykonać samodzielnie i zazwyczaj wcale nie wymagają one specjalistycznych umiejętności i dużych nakładów czasowych. Dowiedz się, w jaki sposób nasmarować rower, aby móc z niego bezpiecznie korzystać przez długie lata!
Smarowanie łańcucha i napędu
Specjalnej pielęgnacji wymaga przede wszystkim napęd roweru, który w dużej mierze odpowiada za prędkość i komfort jazdy. W przeciwieństwie do silnika samochodowego napęd rowerowy nie jest bezpośrednio chroniony przed zagrożeniami zewnętrznymi, takimi jak błoto, woda czy sól. Oczywiście producenci są tego świadomi i używają naprawdę odpornych materiałów. Nie zwalnia nas to jednak z obowiązku z dbania o dobry stan wszystkich elementów. Przed nasmarowaniem napędu wszystkie części należy dokładnie umyć i wysuszyć. Do smarowania łańcucha należy używać specjalnych preparatów. Na każde ogniwo łańcucha powinno się zaaplikować jedną kroplę smaru. Gdy wszystkie ogniwa są już nasmarowane, łańcuch należy wytrzeć suchą szmatką. Specjalnej pielęgnacji mogą wymagać rowery górskie, które wykorzystywane są w najbardziej wymagających warunkach. Jeśli nie jesteśmy ekspertami, z takimi rowerami warto częściej udawać się do serwisu rowerów MTB.
Przeczytaj również: Sklep rowerowy Mistral – wszystko, czego potrzebują kolarze
Co jeszcze warto nasmarować?
Nasmarowania mogą wymagać także inne części roweru. Po pewnym czasie na pewno zaleca się nasmarować stery, czyli ten element jednośladu, który odpowiada za prawidłowe działanie kierownicy. Takiej pielęgnacji mogą wymagać także piasty z łożyskiem kulkowym, a także suport i śruby hamulców tarczowych. Te elementy nie wymagają jednak tak regularnego smarowania, jak łańcuch. Jeśli nie wiemy, czy taki zabieg jest potrzebny lub nie chcemy samodzielnie rozkręcać roweru, takie rzeczy spokojnie mogą wykonać za nas specjaliści, np. z serwisu rowerowego BikeWorkshop z Bielska-Białej.
Czego nie należy smarować?
Należy także pamiętać, że smar nie jest uniwersalnym środkiem pielęgnacyjnym, który możemy wykorzystać do konserwacji wszystkich części roweru. Nie należy nakładać go na tarcze hamulców. Jest to bardzo niebezpieczne i może być przyczyną naprawdę poważnych uszkodzeń. Nie zaleca się smarowania sztycy roweru i rury podsiodłowej, gdyż może to skutkować zsuwaniem się siodełka lub nawet pęknięciem rury. Wszystkie środki do pielęgnacji roweru należy zatem wykorzystywać wyłącznie zgodnie z ich przeznaczeniem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana