Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Charakterystyka turbosprężarek samochodowych
Stosowanie turbosprężarki samochodowej jest najpopularniejszym sposobem na zwiększenie wydajności silnika spalinowego. Początkowo maszyny wirnikowe tego typu stosowano wyłącznie w samochodach ciężarowych, natomiast pod maski aut osobowych turbosprężarki trafiły w latach 70. ubiegłego stulecia. Przyjrzyjmy się bliżej budowie i możliwościom turbodoładowania.
Konstrukcja turbosprężarki samochodowej
Do najważniejszych elementów maszyny wirnikowej, służącej do doładowywania silnika spalinowego, należą turbina i sprężarka. Turbinę, będąca częścią gorącą turbosprężarki samochodowej, napędzają spaliny wydostające się z silnika. Powstała w ten sposób energia mechaniczna, za pośrednictwem wałka, przekazywana jest to sprężarki. Ta z kolei przetłacza sprężone powietrze do silnika. Oprócz turbiny, sprężarki oraz wałka, który łączy na sztywno wirniki obu tych części turbosprężarki, na konstrukcję urządzenia składa się wiele mniejszych elementów, w tym kanały olejowe, łożyska oporowe i ślizgowe oraz pierścienie uszczelniające.Zasada działania turbosprężarki samochodowej
Elementem odpowiadającym bezpośrednio za doładowanie silnika, jest wirnik sprężarki. Z kolei stopień sprężenia powietrza, dostarczanego z niej do silnika, jest uzależniony od ilości gazów wylotowych, które napędzają wirnik turbiny. Jak można się domyślić, przy małej mocy silnika niewielka jest też ilość spalin, co sprawia, że w sytuacji nagłego zapotrzebowania na moc, efekt doładowania nie występuje natychmiast. Mówimy tutaj o zjawisku tzw. turbodziury. Gdy kierujący pojazdem zmienia bieg lub naciska na gaz w celu przyspieszenia, turbosprężarka nie może zadziałać od razu. Potrzebny jest czas na rozpędzenie wirnika sprężarki, co będzie miało miejsce dopiero, gdy na wirnik turbiny przekazana będzie zwiększona ilość spalin. W nowoczesnych turbosprężarkach stosowane są rozmaite rozwiązania konstrukcyjne, które mają zadanie redukować efekt turbodziury. Dzięki obniżeniu momentu bezwładności wirnika oraz bardziej precyzyjnemu dawkowaniu paliwa, a także stosowaniu urządzeń do sterowania wydajnością turbosprężarki, zjawisko to jest coraz słabiej odczuwalne.Awarie i naprawy turbosprężarek
Warunki pracy turbosprężarek samochodowych nie należą do łatwych. Na wirnik turbiny oddziałują temperatury osiągające 900oC, a jego obroty mogą wynosić nawet 200 tys./min. Toteż zużywanie się turbodoładowania jest nieuniknione, a awarię może sygnalizować wiele objawów. Nagła utrata mocy silnika, brak przyspieszenia, niewyczuwalny moment załączania się urządzenia, to tylko niektóre z objawów, który powinny cię zaniepokoić. Uszkodzoną turbosprężarkę można wymienić lub poddać regeneracji czy naprawie w fachowym warsztacie, np. Auto Perfekt Mulak w Lublinie, co jest rozwiązaniem znacznie tańszym. Wspomniany warsztat mechaniczny proponuje swoim klientom również inną metodę zwiększania wydajności silnika, a mianowicie będący wciąż nowością na polskim rynku motoryzacyjnym chiptuning.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana