Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Charakterystyka okładzin hamulcowych
Okładziny hamulcowe należą do elementów eksploatacyjnych w układach hamulcowych. Są niezbędnym elementem hamulców bębnowych i tarczowych, stosowanych zarówno w motoryzacji jak i w maszynach i instalacjach przemysłowych. Okładziny cierne tego typu mogą przybierać postać np. pierścieni, taśm lub okładzin na szczęki hamulcowe. Przyjrzyjmy się bliżej charakterystyce tych produktów.
Okładziny cierne mocuje się do elementów układu hamulcowego za pomocą klejenia lub nitowania – wyjaśnia ekspert z firmy Europolit.Produkuje się je z materiałów wyróżniających się wysokim współczynnikiem tarcia i bardzo dobrą odpornością na ścieranie, oddziaływanie wysokich temperatur i znaczne naciski. W niektórych okładzinach stosuje się dodatkowe wzmocnienia, np. w postaci drucików mosiężnych, które nie tylko wzmacniają strukturę okładziny, ale jednocześnie ułatwiają odprowadzanie ciepła z jej powierzchni.
Struktura okładzin hamulcowych
Jak wspomnieliśmy wcześniej, okładziny hamulcowe wykonuje się z bardzo wytrzymałych i odpornych termicznie materiałów. Jednocześnie muszą być one stosunkowo elastyczne. Wymagany jest również stabilny współczynnik tarcia dynamicznego i statycznego.Formowane okładziny cierne
W układach hamulcowych i sprzęgłach maszyn ogólnoprzemysłowych często zachodzi konieczność używania okładzin ciernych formowanych. Do produkcji takich okładzin wykorzystuje się kompozycję żywic i kauczuku syntetycznego, włókien mineralnych oraz niemetalicznych wypełniaczy, korektorów i stabilizatorów współczynnika tarcia. Formowane okładziny hamulcowe wykonuje się techniką prasowania na gorąco, po czym powierzchnie cierne poddawane są dodatkowej obróbce, służącej stabilizacji właściwości fizykochemicznych, w tym właściwości ciernych.Okładziny hamulcowe w formie taśmy
Taśmy hamulcowe wykonuje się metodą tkania z przędzy skomponowanej ze specjalnie zaprojektowanej kombinacji włókien chemicznych. W celu zwiększenia wytrzymałości okładziny stosuje się dodatkowe zbrojenie z drucików mosiężnych. Gotowy wyrób nasącza się impregnatem, który wiąże i utwardza strukturę materiału. Wielowarstwowy splot okładziny hamulcowej tego typu sprawia, że produkt odznacza się stabilnym współczynnikiem tarcia, wyjątkową trwałością i wytrzymałością oraz wysoką odpornością mechaniczną, umożliwiającą wykorzystanie nawet w bardzo trudnych warunkach. Tkane taśmy hamulcowe znajdują zastosowanie przede wszystkim w bardzo silnie obciążonych hamulcach bębnowych, dźwigach i wyciągarkach dźwigowych, suwnicach przemysłowych, windach etc.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana