Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Charakterystyka elementów układu elektrycznego
Obok układu napędowego, hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia, układ elektryczny auta jest jednym z najważniejszych w pojeździe. Zasila on bowiem ogrzewanie, elektryczne podgrzewanie siedzeń, komputer pokładowy, przełączniki oraz oświetlenie wnętrza. We współczesnych samochodach bardzo rozbudowany i skomplikowany, często jest przyczyną awarii. Aby wiedzieć, jak o niego dbać, przyjrzyjmy się, z czego się składa.
Podstawowe elementy instalacji elektrycznej w każdym samochodzie to źródła prądu, czyli akumulator i alternator, odbiorniki, czyli rozrusznik, oświetlenie i układ zapłonowy, przewody, a także złącza i bezpieczniki. Przyjrzyjmy się bliżej trzem najważniejszym elementom.Alternator czyli skąd się bierze prąd
Alternator to inaczej elektryczna ładowarka samochodu. Wytwarza stały prąd do ładowania baterii, a także pomaga zasilać inne urządzenia elektryczne w samochodzie. Zamienia energię mechaniczną w prąd, wykorzystywany do ładowania akumulatora oraz zasilania osprzętu. Przymocowany jest on do silnika. Napędza go wał korbowy, z którym jest połączony za pomocą paska wielokrokowego lub klinowego. Składa się z nieruchomego stojana oraz wirnika, wytwarzającego pole magnetyczne i indukującego prąd. Elementy układu elektrycznego nabędziemy między innymi w sklepie Carwit, proponującym swoim klientom wysokiej klasy auto części.Serce układu czyli akumulator
Podstawowy element układu elektrycznego auta, służący do zasilania rozrusznika oraz układu rozruchowego. Zapewnia także dodatkową moc, w przypadku gdy obciążenie elektryczne przewyższa możliwości alternatora. Umożliwia on wielokrotne magazynowanie, a następnie oddawanie ładunku elektrycznego. Jeśli jest rozładowany, nie uruchomimy silnika. Warto pamiętać, iż akumulator powinien być dobrany do rodzaju oraz mocy silnika spalinowego, a także mocy oświetlenia oraz innych elementów elektrycznych. Silniki wysokoprężne będą potrzebowały akumulatorów o większych pojemnościach i parametrach rozruchowych, niż silniki o zapłonie iskrowym.Rozrusznik
Trzeci, niemniej ważny element układu elektrycznego. W momencie przekręcania stacyjki, obraca koło zamachowe w silniku, powodując jego rozruch. Od jego stanu zależy, czy auto bezproblemowo odpali w największe mrozy. Jest to mały silnik prądu stałego, służący do obracania wału korbowego silnika, a następnie nadawania mu właściwej prędkości obrotowej, po to, by mógł samodzielnie zacząć pracę. Najczęściej spotyka się rozruszniki elektryczne, chociaż na rynku dostępne są także pneumatyczne i spalinowe. Zasada działania rozrusznika jest prosta. Na czas rozruchu, wirnik zostaje sprzęgnięty z kołem zamachowym silnika dzięki przekładni zębatej.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana