Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Budowa skuterów wodnych
Skuter wodny to najbardziej zwrotny i responsywny, jeśli chodzi o manewrowanie, pojazd służący do poruszania się po wodzie. Poszczególne modele mogą różnić się między sobą parametrami takimi jak moc silnika, maksymalna rozwijana prędkość, masa całkowita czy linia kadłuba, jednak elementy ich konstrukcji pozostają zasadniczo w każdym przypadku takie same.
Istotny wyjątek stanowią maszyny produkowane przez firmę Sea-Doo, która zbudowała skuter wodny wyposażony w hamulec i bieg wsteczny, czym jeszcze do niedawna nie mogły pochwalić się skutery innych marek. Użycie takie hamulca (iBR – bo tak nazywa się system zastosowany przez Sea-Doo) skraca drogę hamowania niemal o 50 m.Turbina i silnik
Jest to rozwiązanie mocno zwiększające kontrolę nad maszyną, jednak – jak pokazują liczne przykłady – niekoniecznie niezbędne. To, bez czego skuter wodny na pewno nie może się obejść, to oczywiście turbina i napędzający ją dwusuwowy silnik spalinowy. Jego pojemność potrafi wynieść od 700 do 1600 cm sześc., a moc od 80 do aż 300 KM, co pozwala niektórym modelom na rozwijanie prędkości osiągającej ponad 100 km/godz. Silniki w skuterach wodnych są chłodzone przez otaczającą je wodę i zasilane przez gaźnik bądź układ elektronicznego wtrysku paliwa. Pędnikiem, czyli urządzeniem zmieniającym energię silnika na siłę, dzięki której porusza się skuter, jest wspomniana turbina. Zasysa ona wodę przez specjalną siatkę osłaniająco-filtrującą i wyrzuca ją gwałtownie w kierunku przeciwnym do tego, w jakim przemieszcza się pojazd. To właśnie powstały w wyniku tego działania odrzut „popycha” skuter wodny do przodu. Jego prędkość zależy od liczby obrotów silnika i przepustowości turbiny.Śruba i dysza
Zasysanie wody umożliwia zamknięta w tzw. pierścieniu wydłużaka (jest to rodzaj cylindra) śruba umieszczona na końcu wału napędowego. Wyrzut wody odbywa się zaś poprzez znajdującą się u wylotu turbiny dyszę, która jest jednocześnie sterem.– Poruszając kierownicą skutera, kierujemy strumień wyrzucanej wody w lewo bądź w prawo, nadając kierunek ruchowi całego pojazdu – tłumaczy przedstawiciel zajmującej się dystrybucją łodzi motorowych firmy Taurus.
Kontrola nad pojazdem
Steruje się nim podobnie jak w przypadku motocyklu. Kontrola prędkości następuje poprzez obracanie prawym uchwytem kierownicy albo, zależnie od modelu, przez podciągnięcie znajdującej się przy prawym nadgarstku dźwigni ręcznej. Zrywka jest przywiązana linką do kierowcy, samą stacyjkę zaś zaprojektowano tak, by ów zrywka z niej wypadała (i tym samym wyłączał silnik), gdyby osoba prowadząca skuter ewentualnie znalazła się w wodzie.Kadłub
Kadłub wykonany jest zazwyczaj z włókien szklanych lub tworzywa sztucznego, na jego szczycie zaś znajduje się siedzenie dla prowadzącego. W niektórych modelach przewidziano też miejsca dla pasażerów, w liczbie od jednego do nawet trzech. W skuterze Sea-Doo Spark inżynierowie BRP zastosowali innowacyjne rozwiązanie. Do budowy został wykorzystany Polytec, czyli ultralekki i bardzo wytrzymały materiał. Dodatkowo wpływa on na obniżenie masy całego skutera.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana