Materiał Partnera

Budowa placów manewrowych. Jak to wygląda w praktyce?

Budowa placów manewrowych. Jak to wygląda w praktyce?

Plac manewrowy jest nieodłącznym elementem każdej auto szkoły czy ośrodka WORD, w którym przyszli kierowcy zdają egzaminy na prawo jazdy. Jego konstrukcja i rozkład powinny być zaprojektowane tak, aby umożliwiały przygotowanie do wykonania wymaganych manewrów. Istotna jest też odpowiednia, wytrzymała i odporna na uszkodzenia nawierzchnia. Jak buduje się plac manewrowy?

Zezwolenia i przepisy regulujące budowę 

Pierwszym krokiem na drodze do budowy placu manewrowego jest dopełnienie formalności. Niemal każda inwestycja budowlana wymaga uzyskania pozwolenia na jej realizację. Nie dotyczy to jednak utwardzania terenu. Zgodnie z prawem budowlanym (art. 29 ust. 2 pkt. 5) roboty tego typu muszą być jednak zgłoszone organowi budowlanemu przed terminem rozpoczęcia prac. O wiele istotniejsze są postanowienia innego dokumentu, który reguluje kwestie warunków egzaminowania przyszłych kierowców. Zgodnie z § 5 Rozporządzenia ministra infrastruktury i budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. plac manewrowy powinien: „3) być odgrodzony od pozostałej części ośrodka egzaminowania; 4) mieć nawierzchnię asfaltową, betonową albo kostkową; 5) umożliwiać poprzez trwałe wyznaczenie odpowiednich stanowisk wykonanie każdego z zadań egzaminacyjnych przewidzianych do wykonania na placu manewrowym na egzaminie państwowym.”  

Projekt placu manewrowego 

Ze względu na swoje funkcje plac manewrowy musi spełniać określone wymagania konstrukcyjne i organizacyjne. Wymogi dotyczą powierzchni minimalnej oraz naniesień, takich jak np. wzniesienie do treningu ruszania z miejsca na nierównym terenie. Projekt, na którego podstawie jest realizowana budowa placu manewrowego, powinien obejmować wszystkie wymagane elementy. Nie oznacza to jednak, że muszą one być ulokowane w tym samym położeniu. Istotne jest też, że wielkość placu czy liczba stanowisk powinny być dostosowane do potrzeb ośrodka, który korzysta z tego miejsca oraz rodzaju pojazdów. Ponadto, dysponując dużą działką, można powielać niektóre elementy i stworzyć dzięki temu okazję do jednoczesnego treningu dla więcej niż jednego kursanta. Przepisowy plac manewrowy powinien zawierać:
  • pas ruchu ze standardowym łukiem o promieniu zewnętrznym dostosowanym do kategorii (B – 6 m, C-9 m, D – 12 m),
  • pas ruchu w kształcie ósemki dla kategorii A i A1,
  • pas ruchu z rzędem pachołków,
  • miejsca parkingowe o wymiarach określonych oddzielnie dla każdej kategorii,
  • wzniesienie.
Ponadto każdy plac manewrowy, na którym szkolą się kandydaci do uzyskania prawa jazdy kat. A, A1, B, B1, powinien mieć powierzchnię co najmniej 120 m2, a dla pozostałych kategorii – co najmniej 180 m2. Jeśli plac będzie jednocześnie wykorzystywany przez więcej samochodów, jego powierzchnię zwiększa się odpowiednio o min. 50 m2 lub 100 m2 dla każdego z nich.

Wykonanie nawierzchni

Projekt placu jest podstawą do realizacji inwestycji. Przeprowadza się ją podobnie jak te związane z budową innych terenów utwardzonych na potrzeby manewrowania czy parkowania pojazdów. W wykonywaniu takich zleceń specjalizuje się firma Brukoland z Zakrzówka pod Lublinem, która profesjonalnie układa nawierzchnie z kostki brukowej. Wykonanie utwardzonego placu manewrowego przebiega w kilku etapach. Są to:
  • wyznaczenie nawierzchni, oznaczenie jej płaszczyzny i wysokości za pomocą specjalnych szpilek lub kołków,
  • korytowanie – usuniecie warstwy humusu i ziemi do głębokości, która umożliwi ulokowanie powierzchni na wymaganym poziomie, oraz ewentualna wymiana podłoża na bardziej stabilne,
  • wyrównanie terenu i wyznaczenie ewentualnych spadków i wzniesień,
  • wykonanie podbudowy – ułożenie i zagęszczenie kruszywa budowlanego na wysokość min. 30-40 cm,
  • wykonanie podsypki – zagęszczonego piasku,
  • ułożenie obrzeży, krawężników i oporników dla kostki,
  • ułożenie kostki brukowej,
  • fugowanie – wypełnianie przestrzeni między kostką drobnym piaskiem,
  • zagęszczenie za pomocą maszyny wibrującej i konserwacja powierzchni.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję