Materiał Partnera

Budowa filtrów DPF i FAP – co warto wiedzieć?

Budowa filtrów DPF i FAP – co warto wiedzieć?

Filtry DPF (z ang. diesel particulate filter) zwane też filtrami FAP (z francuskiego filtre particules), to filtry cząstek stałych, stosowane w układzie wydechowym samochodów z silnikiem diesela. Ich zadaniem jest zatrzymywanie cząsteczek sadzy i mieszanki zanieczyszczeń powstających podczas pracy silnika. Na jakiej zasadzie działają? Jaka jest budowa filtrów DPF i FAP i co zrobić, kiedy się zużyją?

Jak są zbudowane filtry DPF i FAP?

Filtry DPF i FAP to ceramiczne wkłady filtrujące zamknięte w metalowej obudowie, odpornej na wysokie temperatury. Są one skonstruowane z naprzemiennie zaślepionych kanalików. Ich porowate ściany wykonuje się z węglika krzemu i pokrywa powłoką katalityczną, tworzoną z tlenków metali nieszlachetnych (np. tlenek glinu, ceru, tytanu). W przekroju poprzecznym filtry DPF i FAP przypominają plaster miodu. Zasada działania jest prosta.

  • Spaliny dostają się do filtra przez kanały wlotowe, które są zaślepione na końcach.
  • By się wydostać, przedostają się przez ścianki do kanałów wylotowych, zaślepionych na początku, a otwartych na końcu filtra.
  • W momencie przeciskania się spalin przez pory w ścianach kanałów osadzają się nich niebezpieczne cząsteczki.

Powłoka katalityczna jest dodatkowo wzbogacana pierwiastkami takimi jak patyna lub złoto. Samodzielne czyszczenie filtrów DPF, często kończy się jej poważnymi uszkodzeniami i usunięciem wspomnianych pierwiastków.

Rodzaje filtrów DPF i FAP

Filtry DPF i FAP dzieli się na mokre i suche. Ich konstrukcja jest taka sama, natomiast różnica polega na tym, że w filtrach mokrych stosuje się dodatkowy środek wzbogacający paliwo – roztwór tlenku ceru (ceryna). Jest od podawany z osobnego zasobnika i ma za zadanie spowodować, żeby temperatura, w której zaczyna się utlenianie sadzy, była niższa niż normalnie o około 200 stopni.

Filtry mokre są droższe od suchych. Nawet ich tańsze zamienniki są drogie dlatego wiele osób, zamiast wymieniać filtr na nowy, decyduje się na regenerację. Usługę tę warto zlecić firmom takim jak Regeneracja filtrów cząstek stałych DPF FAP we Wrocławiu. To firma specjalizująca się w diagnostyce, czyszczeniu i regeneracji filtrów DPF i FAP.

Filtry DPF i FAP można regenerować na dwa sposoby –  stosując regenerację aktywną lub pasywną. W tej pierwszej wykorzystuje się komputer, który dobierając odpowiednio parametry silnika, przeprowadza procedurę regeneracji przez podniesienie temperatury we wkładzie do około 600 stopni. Drugą metodę stosuje się podczas jazdy i głównie w przypadku filtrów mokrych, w których spalanie nie wymaga tak wysokich temperatur.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję