Artykuł sponsorowany

Biżuteria ze złota i srebra – jak dostosować światło do wyrobów jubilerskich?

Biżuteria ze złota i srebra – jak dostosować światło do wyrobów jubilerskich?

Złoto i srebro najpiękniej wyglądają w blasku światła, dlatego w salonach jubilerskich biżuteria musi być umiejętnie oświetlona, aby przyciągnąć uwagę klientów. Największe znaczenia mają instalacje, które bezpośrednio rozjaśniają kosztowności ułożone na wystawie czy w gablotach, ale ważna jest także iluminacja całego salonu. Dowiedz się, jak najkorzystniej zaprezentować wyroby z metali szlachetnych, aby zachęcały klientów do zakupu.

Oświetlenie salonów jubilerskich ma ogromne znaczenie dla prezentowych w nich wyrobów. Kosztowności szczególnie potrzebują blasku, aby zaprezentować swoje wszystkie walory. Nie oznacza to jednak, że im więcej światła, tym wyglądają lepiej. Biżuteria potrzebuje umiejętnie skierowanych mocnych promieni punktowych, które podkreślają kunszt wykonania i szlachetność materiałów, ale rozjaśnione wyroby ze złota i srebrna dobrze wypadają też w sąsiedztwie półcieni i ciemniejszego tła. Sztuką jest odnalezienie właściwego balansu.

– Iluminacje w salonie jubilerskim to skomplikowana gra świateł i cieni, blasku i półmroku – mówi specjalista z firmy Smart Device Tomasz Frej z Gdyni, projektanta, producenta i realizatora systemów oświetlenia m.in. dla powierzchni handlowych. – Wymaga precyzyjnego zaprojektowania oświetlenia dla każdego elementu ekspozycji, czyli gablot czy przeszklonych lad oraz umiejętnego wpasowania ich w instalację dla całego sklepu. Pod tym względem branża jubilerska wymaga szczególnego kunsztu, warto więc profesjonalnie podejść do tego zadania, bo uzyskany efekt ma istotny wpływ na pobudzenie zainteresowania klientów.

Złoto lubi ciepłą barwę światła

Złoto jest wyjątkowym metalem m.in. ze względu na szczególny blask, który wywołuje padające na nie światło. To zasługa unikalnych właściwości tego szlachetnego kruszcu wynikających z jego struktury elektronowej. Powoduje ona, że gdy pada na niego białe światło, to metal pochłania część jego widma i odbicie ma kolor żółty lub pomarańczowy. Srebro i inne metale zachowują się inaczej – odbijają pełną wiązkę białego promienia, dlatego projektując iluminacje dla biżuterii z tych metali, trzeba wziąć to pod uwagę i dobrać do nich odpowiedni rodzaj światła.

Wiedza optyczna pozwala dzielić światło ze względu na temperaturę barwową. Mówi się o świetle ciepłym lub zimnym, ale nie ma to nic wspólnego z wydzielaniem ciepła, ale z barwą – czy jest ona z wyglądu zimna czy ciepła? Barwa zimna jest biała, a jej temperatura barwowa wyrażana w stopniach kelwina jest najwyższa (np. światło dzienne ma 5500-7000 K), natomiast barwa ciepła jest żółta i jej temperatura barwowa należy do najniższych (np. płomień świeczki ma ok. 1500 K).

Z doświadczeń projektantów iluminacji dla tej branży wynika, że złota biżuteria najlepiej prezentuje się w ciepłych barwach w granicach 2700-3500 K. Do oświetlenia gablot jubilerskich z tymi wyrobami najlepiej dopasować instalacje ledowe złożone z modułów, systemów liniowych lub dyskretnych pojedynczych źródeł. Lampy LED mają tę zaletę, że wytwarzają światła w pełnym zakresie temperatur barwowych. Dla złota wystarczy więc tylko dobrać źródło światła o ciepłej barwie, aby biżuteria prezentowała się najkorzystniej i przyciągała uwagę klientów.

Srebro w chłodnej tonacji

Inaczej natomiast należy prezentować wyroby ze srebra i dobierać do nich światło o innej temperaturze barwowej. Optyczne właściwości tego kruszcu powodują, że wykonane z niego naszyjniki, łańcuszki czy kolczyki lepiej wyglądają w barwach chłodnych. Przyjmuje się, że na wystawach i gablotach powinny one być prezentowane w blasku promieni o temperaturze barwowej około 5000 K.  Ponieważ srebrne powierzchnie bardzo dobrze odbijają promienie, wyroby z tego szlachetnego metalu wyjątkowo korzystnie prezentują się w silnym świetle skontrastowanym z ciemną powierzchnią tła np. podkładkami wyłożonymi czarnym aksamitem.

Czasami właściciele salonów jubilerskich chcą obok siebie wystawić wyroby ze złota i srebra. Przyjmuje się wtedy, że najkorzystniejsze dla takiej ekspozycji jest oświetlenie o temperaturze barwowej około 4000 K.

Jakość oświetlenia złota i srebra

Światło skierowane na wyroby jubilerskie musi podkreślać walory kolorów złota i srebra – to m.in. ze względu na wyjątkową barwę wykonana z nich biżuteria cieszy się tak dużym uznaniem. Dlatego do ich oświetlenia powinny być zastosowane lampy emitujące światło o jak najwyższym współczynniku oddawania barw. To kolejny parametr, o który muszą zadbać projektanci iluminacji w sklepie jubilerskim.

Współczynnik oddawania barw jest określony w optyce w skali CRI. Ideał ma wartość 100 Ra i osiąga go tylko światło naturalne. Producenci z branży elektryczne mówią, że lampy są wysokiej jakości, jeśli ich współczynnik przekracza 90 Ra. I tylko takie światło może padać bezpośrednio na biżuterię ze złota i srebra prezentowana w zamkniętych salonach. Wtedy ich barwy najlepiej prezentują swoje szlachetne walory. Wysokie parametry o takiej wartości osiągają m.in. projektory czy oświetlenie liniowe LED. Przyjmuje się, że w sklepach jubilerskich można stosować także gorsze źródła światła o współczynniku oddawania barw powyżej 80 Ra, ale tylko w instalacji ogólnej umieszczonej pod sufitem.

Ważnym parametrem jest także natężenie światła kierowane na kosztowności ze złota i srebra. Promienie oświetlające je bezpośrednio powinny być silne. Przyjmuje się, że muszą być one przynajmniej kilkukrotnie mocniejsze niż oświetlenie ogólne, a wyjątkowe egzemplarze biżuterii mogą być wyróżnione jeszcze mocniej.

Każdy salon jubilerski musi z dużą uwaga podejść do projektowania iluminacji. Przemyślana architektura wnętrza powinna zawierać szczegółowy plan oświetlenia całego sklepu, jak i jego poszczególnych elementów ekspozycyjnych – wystawy, gablot, przeszklonych lad. Wobec silnej konkurencji w branży tylko profesjonalnie zaplanowana instalacja jest w stanie dziś odpowiednio wyróżnić ofertę i zainteresować nią klientów.

 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.