Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Badania mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA)
Jakość materiałów wykorzystywanych do budowania nawierzchni drogowych nie może pozostawiać nic do życzenia. Od niej zależeć będą trwałość i bezpieczeństwo tworzonej drogi. Aby mieć pewność, że mieszanki mineralno-asfaltowe (MMA) spełniają wszystkie wymagania techniczne, a także normy jakościowe, zleca się badania, które przeprowadzają akredytowane laboratoria.
Czym są i do czego służą mieszanki mineralno-asfaltowe?
Mieszanka mineralno-asfaltowa składa się z dwóch głównych składników i dodatków poprawiających właściwości gotowej nawierzchni, np. odporność na wodę i mróz. Z czego tworzy się MMA? O odpowiedź poprosiliśmy w Grupie BARG – ogólnopolskiej sieci laboratoriów badawczych:Głównym składnikiem MMA jest kruszywo, najczęściej w kilku typach. Stanowi ono od 90% do nawet 97% MMA. Drugim składnikiem jest lepiszcze; najczęściej jest to asfalt. Jego udział w mieszance wynosi do ok. 6%. Obecne są wypełniacz wapienny i śladowe ilości dodatków, takie jak np. guma, stabilizatory asfaltu czy środki adhezyjne poprawiające przyczepność asfaltu do kruszywa. Istotnie wpływają one na właściwości fizykochemiczne, a przede wszystkim trwałość konstrukcji stworzonych z użyciem MMA.Z MMA wykonuje się przede wszystkim nawierzchnie drogowe. Jakość oraz właściwości poszczególnych składników, mieszanki i gotowego wyrobu musi być ściśle kontrolowana.
Rodzaje badań MMA
Badania mieszanek mineralno-asfaltowych przeprowadza się przed ich wyprodukowaniem, tworząc recepturę, analizując poszczególne surowce. Jest to tzw. badanie typu. Wykonuje się także testy MMA w czasie ich wytwarzania oraz wbudowywania materiału – czyli podczas prac drogowych. Uzupełnieniem tego są testy i badania gotowej nawierzchni. Wykonuje się następujące badania materiałów wsadowych do produkcji MMA:- badania kruszyw według PN-EN 13043,
- penetrację asfaltu według PN-EN 1426,
- temperaturę mięknienia asfaltu według PN-EN 1427,
- badania jakości wypełniacza według PN-EN 933-9 i PN-EN 933-10.
- skład MMA według PN-EN 12697-1 i PN-EN 12697-2, z uwzględnieniem uziarnienia mieszanki mineralnej i zawartość lepiszcza,
- gęstość i gęstość objętościową MMA według PN-EN 12697-5 i PN-EN 12697-6,
- wolną przestrzeń oraz wypełnienie wolnej przestrzeni asfaltem w próbkach Marshalla według PN-EN 12697-8,
- penetrację asfaltu lanego według PN-EN 12697-20 (w przypadku mieszanek układanych na obiektach mostowych).
- wolną przestrzeń według PN-EN 12697-8,
- wskaźnik zagęszczenia według PN-EN 13108-20,
- oznaczenie wytrzymałości na ścinanie połączeń warstw według Instrukcji laboratoryjnego badania sczepności międzywarstwowej warstw asfaltowych według Metody Leutnera.
- badanie ugięć nawierzchni belką Benkelmana.
- badanie równości podłużnej planografem i profilografem laserowym
- pomiar szorstkości nawierzchni urządzeniem SRT
- badanie ugięć nawierzchni ugięciomierzem FWD.
- parametr IRI.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana