Artykuł sponsorowany

Badania kierowców: jak często trzeba je powtarzać

Badania kierowców: jak często trzeba je powtarzać

To, jak często zachodni konieczność powtarzania badań kierowców, warunkuje kilka czynników. Sam obowiązek powtarzania badań dotyczy w pierwszej kolejności kierowców zawodowych – ci, którzy korzystają z prawa jazdy kat. A lub B na własny użytek, muszą stawiać się na badania tylko w określonych przypadkach. Chcesz wiedzieć, jak często to powinieneś powtarzać badania kierowców? Zostań z nami – zapraszamy do lektury.

Kogo obowiązują badania lekarskie kierowców?

Badaniom lekarskim musi się poddać każdy, kto ubiega się o prawo jazdy – niezależnie od tego, czy chce prowadzić auto wyłącznie w celach prywatnych, czy zamierza jeździć jako kierowca zawodowy. Dotyczy to jednak przede wszystkim badań wstępnych, których wynik musi jasno określać, że nie istnieją przeciwwskazania do prowadzenia pojazdu mechanicznego. Przede wszystkim, ponieważ to od wyników badań lekarskich i psychologicznych zależy to, czy kierowca, który nie prowadzi auta zarobkowo, będzie musiał wykonywać, oprócz badań wstępnych, także okresowe. Kluczowe znaczenie ma stan zdrowia kierowcy, dlatego, że zasadniczo badania na prawo jazdy są ważne tak długo, jak długo ważne jest prawo jazdy – czyli 15 lat.

Sprawa wygląda jednak inaczej w przypadku zawodowych kierowców, którzy są zobowiązani przechodzić badania lekarskie regularnie, a także osób z wadami wzroku i chorobami oczu oraz seniorów. Kierowca, który ukończył 60. rok życia, musi poddawać się badaniom częściej niż osoby młodsze – w dodatku niezależnie od tego, czy jest kierowcą zawodowym, czy nie.

Wiek kierowcy to w zasadzie jedno z najważniejszych kryteriów, które regulują częstotliwość powtarzania przez niego badań lekarskich i psychologicznych. – dodaje nasz ekspert, lekarz medycyny pracy, który od lat przeprowadza badania kierowców w niepublicznym zakładzie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej MEDAN w Jarocinie – Zawodowy kierowca, zanim ukończy 60 lat, musi obowiązkowo stawiać się na okresowe badania co 5 lat, zaś po osiągnięciu tego wieku: co 30 miesięcy. Jest to w pełni uzasadnione i wynika z troski o jego własne bezpieczeństwo oraz innych uczestników ruchu drogowego: kierowców, pieszych, rowerzystów.

Kiedy jeszcze powtórne badania kierowców są niezbędne?

Wspomnieliśmy już o tym, że o ile obowiązek regularnego podawania się okresowym badaniom lekarskim obejmuje przede wszystkim kierowców zawodowych, o tyle w niektórych przypadkach dotyczy on także tych, którzy nie prowadzą pojazdu mechanicznego w celach zarobkowych. Choć kluczowymi kryteriami są stan zdrowia kierowcy – wynikający także bezpośrednio z wyników badań wstępnych – oraz jego wiek, to można wymienić inne sytuacje, w których powtórzenie badania kierowców okazuje się nieodzowne.

Badania ogólnolekarskie i psychologiczne trzeba koniecznie powtórzyć, gdy doszło do zatrzymania kierowcy prawa jazdy za prowadzenie samochodu pod wpływem alkoholu. Oczywiście mamy tu na myśli przypadek, w którym kierowca jedynie tymczasowo utracił prawo jazdy, nie zaś dostał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. W takiej sytuacji badania różnią się nieco od tych, które rutynowo wykonuje się kandydatom na kierowców. Duże znaczenie ma tu aspekt psychologiczny. Badanie psychologiczne kierowcy, którego prawo jazdy zostało zatrzymane, zawiera kilka istotnych elementów. By przejść test pomyślnie, trzeba wykazać się znajomością zasad ruchu drogowego, wprawą w prowadzeniu pojazdu i – naturalnie – chęcią poprawy postawy w przyszłości oraz motywacją, by tego dokonać.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.