Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Awaryjność zawieszenia w autach francuskich. Co warto wiedzieć?
![Awaryjność zawieszenia w autach francuskich. Co warto wiedzieć? Awaryjność zawieszenia w autach francuskich. Co warto wiedzieć?](https://d2yvmenv39glx3.cloudfront.net/images/f-95609-10316-awaryjnosc-zawieszenia-w-autach-francuskich-co-warto-wiedziec.jpg)
Powszechnie uważa się, że samochody francuskie, mimo wielu istotnych zalet, są podatne na usterki zawieszenia. Miłośnicy motoryzacji swoją wiedzę opierają nie tylko na wiedzy obiegowej, ale także na rankingach i testach, a te nie zawsze są jednoznaczne. Co trzeba wiedzieć o ewentualnej awaryjności marek takich jak Renault czy Peugeot? Czy faktycznie jest się czego bać?
Skąd się to wzięło?
Przeświadczenie o awaryjności zawieszenia we francuskich samochodach osobowych nie wzięło się znikąd. Ten stereotyp funkcjonuje powszechnie już od lat 80. A jak to się zaczęło? Popularne w drugiej połowie XX wieku niemieckie pojazdy cechowały się twardym i sztywnym zawieszeniem, które sprawdzało się na kiepskiej jakości drogach. Mniej więcej w tym samym czasie na rynek zaczęły wkraczać modele francuskie, z elastycznym, pneumatycznym zawieszeniem. Nie trzeba chyba dodawać, jak takie systemy radziły sobie z dziurami i muldami na drodze.
Kierowcy, przyzwyczajeni do innego typu użytkowania auta, zaczęli więc narzekać na awaryjność. Właśnie to poskutkowało wytworzeniem się mitu o wadliwej konstrukcji. Tak naprawdę problem leżał (i często wciąż leży) w kiepskiej kondycji samych dróg.
Specyficzna konstrukcja
Mit awaryjności zawieszenia we francuskich pojazdach wynika również z tego, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy ze specyfiki konstrukcyjnej tych aut. Otóż tylne zawieszenie opiera się na belce.
„Przykładowo tylna belka w modelu Citroën Xsara gwarantuje świetne właściwości jezdne i wysoki komfort jazdy. Niestety przez to szybciej zużywają się takie elementy jak łożyska igiełkowe w belce. Warto je wymienić po przejechanym dystansie 60-80 km” – wyjaśnia ekspert z serwisu Tand.
Wielu kierowców o tym nie wie i w efekcie po jakimś czasie do wymiany nadaje się cała belka.
Psujące się zawieszenie hydropneumatyczne?
Zawieszenie hydropneumatyczne nie jest ani skomplikowane, ani trudne w naprawie. Zdają sobie z tego sprawę specjaliści, którzy mogą pochwalić się kompleksową wiedzą z zakresu mechaniki, najlepiej z serwisu aut francuskich. Wspomniana konstrukcja, o ile tylko jest dobrze wykonana, może być bardzo dopracowana i niezawodna, a ryzyko wycieków jest ograniczone do minimum.
Oficjalne dane z przeglądów
Niektórych kierowców nie przekonują opowieści, lecz twarde dane. Dużo przydatnych informacji dostarczają na przykład raporty z przeglądów samochodów wzywanych do serwisu na fabryczne poprawki. W roku 2018 to Mercedes wezwał do swoich Autoryzowanych Stacji Obsługi około 300 tysięcy samochodów. Dla porównania Peugeot – 60 tysięcy.
Warto jeszcze zajrzeć do raportu niemieckiego TUV (Urząd Dozoru Technicznego), zawierającego dane pochodzące z przeglądów[1]. W dokumencie umieszcza się procentową informację na temat samochodów, w których wykryto jakieś usterki. Oczywiście nie można zakłamywać rzeczywistości i twierdzić, że francuskie auta radzą sobie tak dobrze jak na przykład niemieckie odpowiedniki, ale przykładowo Peugeot 208 w 2018 roku był w rankingu wyżej od Audi A3, a Renault Scenic sprawdził się lepiej od BMW serii 1.
[1] https://www.wyborkierowcow.pl/ranking-awaryjnosci-tuv-2018-raport/
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana