Artykuł sponsorowany

W jaki sposób wybrać krem do opalania?

W jaki sposób wybrać krem do opalania?

O tym, że skórę wystawioną na działanie ostrego słońca należy smarować kremem z filtrem, nie trzeba przekonywać już chyba nikogo. Tego rodzaju kosmetyki chronią nas nie tylko przed bolesnymi poparzeniami, które mogą prowadzić do rozwoju czerniaka, ale też przed przesuszeniem, przebarwieniami i zbyt wczesnym pojawieniem się zmarszczek. Jak jednak wybrać preparat idealny spośród tylu dostępnych na sklepowej półce?

Filtry

Po pierwsze i najważniejsze – bo o to w końcu przecież chodzi – należy zwrócić uwagę na znajdujące się w kremie filtry. Powinny chronić zarówno przed promieniowaniem UVA (potrafiącym wniknąć aż do skóry właściwej), jak i przed promieniowaniem UVB (atakującym głównie wierzchnie warstwy naskórka). Wybierać możemy spośród dwóch rodzajów filtrów:
  • filtry chemiczne – wnikają głęboko w skórę i pochłaniają promienie słoneczne w podobny sposób jak znajdująca się w niej melanina; mogą niestety wywoływać podrażnienia u osób szczególnie wrażliwych;
  • filtry fizyczne (mineralne) – nie uczulają i nie podrażniają, mogą więc być stosowane przez alergików i małe dzieci; zawarte w nich tlenek tytanu i tlenek cynku odbijają i rozpraszają promienie słońca jak lustro.

Ochrona SPF

Każdy z nas może przez jakiś czas przebywać na słońcu bez ochrony. Czas ten może być jednak różny w zależności od tzw. fototypu, określanego chociażby przez kolor oczu i włosów. W przypadku osób o bardzo jasnej karnacji będzie to zaledwie kilka minut! Stosowanie kremu z filtrem pozwala ów czas wydłużyć. Jak bardzo? O tym informuje nas liczba po znajdującym się na opakowaniu skrócie literowym SPF (z ang. Sun Protection Factor) lub IP (z fr. Indice de Protection). Ale zamiast tracić czas na obliczenia, lepiej dobrać ochronę, kierując się właśnie fototypem:
  • fototyp I – blada skóra, piegi, niebieskie lub zielone oczy, włosy rude lub jasny blond, skłonność do poparzeń, trudno opala się na brąz – zalecana ochrona: SPF30 na co dzień i SPF50+ na plaży
  • fototyp II – jasna cera, włosy blond, oczy zielone, niebieskie lub szare – zalecana ochrona: SPF15 na co dzień i SPF25-30 na plaży
  • fototyp III – cera lekko śniada, włosy brązowe, oczy brązowe, szare lub ciemnoniebieskie – zalecana ochrona: SPF10-15 na co dzień i SPF20-25 na plaży
  • fototyp IV – cera ciemna, oliwkowa, włosy ciemnobrązowe lub czarne, oczy ciemne – zalecana ochrona: SPF8-10 na co dzień i SPF15 na plaży.
Ale uwaga! Osoby szczególnie wrażliwe i dzieci powinny stosować kosmetyki przeznaczone dla fototypów I i II niezależnie od tego, jaki mają kolor skóry i włosów.

Wodoodporność

Warto zdecydować się na krem wodoodporny, nawet jeśli nie mamy zamiaru pływać ani nawet się pluskać w wodzie. Na słońcu często wszak się pocimy, a to też może sprawić, że warstwa ochronna kremu z filtrem zostanie naruszona. Jeżeli zaś pływamy, powinniśmy zaaplikować kosmetyk ponownie po każdym wyjściu z wody, bo nawet jeśli jest wodoodporny, to straci on część swych ochronnych właściwości. Niezależnie od wszystkiego natomiast aplikację należy powtarzać co 2-3 godziny.

Na co jeszcze zwrócić uwagę

Na rynku – np. w sklepie internetowym Piękno Natury – dostępne są kremy do twarzy i do ciała. O ile te pierwsze możemy nakładać również na ramiona, plecy czy nogi, o tyle preparatów do ciała lepiej nie stosować na twarz. Usta smarujmy specjalnie do tego celu przeznaczoną pomadką z wysokim filtrem. Możemy jej użyć również do zabezpieczenia przed słońcem znamion barwnikowych, zwłaszcza gdy nie stosujemy kosmetyków z najwyższym SPF. Jeśli mamy wrażliwą skórę, warto poszukać kremu hipoalergicznego i bezzapachowego, a także zawierającego substancje, które pochłaniają wolne rodniki (np. wit. E).

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.