Własny warsztat samochodowy. Czy to opłacalna inwestycja?

Coraz więcej Polaków decyduje się na założenie własnej firmy. Pomysłów na działalność gospodarczą jest całe mnóstwo – jednym z nich może być otwarcie warsztatu samochodowego. Branża motoryzacyjna jest co prawda trudna i wymaga dużego doświadczenia, ale zarazem przynosi bardzo przyzwoite dochody, a pasjonatom da sporo satysfakcji.

warsztat samochodowy

Dlaczego warto założyć warsztat?

Według danych udostępnionych przez Związek Dealerów Samochodów w drugiej połowie 2015 roku, po polskich drogach porusza się dużo ponad 18 milionów pojazdów samochodowych – w tym samochody osobowe i dostawcze, autobusy, ciężarówki, pojazdy specjalistyczne. Średnia ich wieku waha się w granicach od 13 do 19 lat. Dla właścicieli warsztatów samochodowych oznacza to bardzo dużą bazę klientów – niezależnie od tego, jak bardzo zaawansowane technologicznie staną się samochody, każdy z nich prędzej czy później ulegnie awarii wymagającej fachowej pomocy. Oczywiście, błędem jest zakładać, że wystarczy otworzyć warsztat, by przyciągnąć do siebie klientów – istnieje wiele czynników decydujących o naszym sukcesie, między innymi:

  • Lokalizacja warsztatu – najlepiej prosperujące warsztaty samochodowe mieszczą się przy trasach szybkiego ruchu w obrębie dużych miast.
  • Dziedzina, w której się specjalizujemy (wulkanizacja, blacharstwo, mechanika, etc.)
  • Jakość wykorzystywanego przez nas sprzętu naprawczego
  • Doświadczenie i kwalifikacje pracowników

Warto również pamiętać, że otwarcie zakładu wymaga sporych nakładów finansowych, większość przedsiębiorców z tego branży zaciąga kredyty na zakup sprzętu, kupno lub budowę obiektu (popularnym rozwiązaniem są prefabrykowane hale stalowe – w ich budowie specjalizuje się firma Largo Hale), zatrudnienie pracowników. Prawdziwe zyski przychodzą z czasem, jeśli jednak wykażemy się cierpliwością i zaangażowaniem, możemy po kilku latach przekonać się, że zarabiamy na swej działalności wielokrotnie więcej, niż na etacie mechanika.

Jak założyć warsztat?

Założenie warsztatu nie różni się wiele od zakładania zwykłej firmy, nie musimy w tym celu uzyskiwać specjalnych pozwoleń ani licencji. Warto jednak przemyśleć opcję uzyskania autoryzacji danej marki motoryzacyjnej. W tym celu będziemy musieli jako firma spełniać pewne warunki formalne i techniczne, jednak zyskamy w ten sposób po pierwsze dostęp do dużej bazy klientów, korzystających z produktów danej marki, po drugie dostęp do pewnych specyficznych technologii, które ustawią nas w pozycji nadrzędnej w stosunku do większości konkurencji, a po trzecie – prestiż niezbędny w branży. Oczywiście, nie powinniśmy zapominać, że warsztat samochodowy to pomysł na biznes przede wszystkim dla osób, które już posiadają pewne doświadczenie w branży samochodowej lub są wykwalifikowanymi pasjonatami – bez wiedzy na temat samochodów raczej trudno będzie nam rozkręcić biznes tego rodzaju.