Rodzaje podnośników podpodłogowych, podposadzkowych

Podnośniki to niezbędny element wyposażenia każdego warsztatu samochodowego czy stacji kontroli pojazdów – dzięki nim możliwe jest podniesienie samochodu bądź innego pojazdu i wygodne zajrzenie do jego podstawowych układów w celu wykrycia usterek i usunięcia ich. Jednym z rodzajów podnośników są urządzenia podpodłogowe, które można podzielić na kilka pomniejszych rodzajów.

podnosnik-samochodowy-podlogowy

Czym są podnośniki podpodłogowe?

Podnośniki podpodłogowe, zwane również podnośnikami stemplowymi, to alternatywa dla powszechnie stosowanych podnośników kolumnowych oraz nożycowych. Ich ogromną zaletą jest fakt, że pozwalają zaoszczędzić sporo miejsca, dlatego przeznaczone  są do mniejszych warsztatów samochodowych, obsługujących samochody samochodowe i ciężarowe o masie do 6,5 tony.

Konstrukcja podnośników podłogowych oparta jest o kolumnę lub kolumny, które chowane są w kasecie umieszczonej pod powierzchnią podłogi warsztatu – wyjaśnia specjalista firmy Elwico, zajmującej sprzedażą wyposażenia warsztatów samochodowych – Mechanizm stemplowy jest bardzo cichy i energooszczędny, bowiem pobór prądu następuje wyłącznie w momencie podnoszenia pojazdu, a ponadto zapewnia dużo lepszy, niż w przypadku podnośników nożycowych, dostęp do podwozia auta.

Rodzaje podnośników podłogowych

Głównym wyróżnikiem, na podstawie którego można przeprowadzić podział podnośników podłogowych, jest liczba kolumn, czyli tak zwanych stempli, wykorzystywanych do podniesienia pojazdu. Wyróżniamy zatem podnośniki podpodłogowe:

  • jednostemplowe – cała konstrukcja nośna podnośnika oparta jest na jednym, centralnie umieszczonym stemplu,
  • dwustemplowe – konstrukcja nośnia rozdzielona jest na dwa stemple, zlokalizowanych tak, by znajdowały się po bokach podnoszonego pojazdu,
  • czterostemplowe – konstrukcja nośna oparta jest na czterech stemplach, zlokalizowanych w punktach oparcia kół samochodu o konstrukcję.

Warto zwrócić uwagę, że nie ma jednoznacznego związku między liczbą stempli a parametrami technicznymi podnośników, w tym udźwigiem urządzenia. Przykładowo maksymalny udźwig podnośnika jednostemplowego SOLOLIFT 1.35 Saa wynosi 3500 kg, podczas gdy udźwig dwustemplowego podnośnika EUROLIFT 2.30 Pv 140-200 to zaledwie 3000 kg. Niemniej przed zakupem podnośnika warto zwrócić uwagę na liczbę stempli, bowiem mają one istotny wpływ na komfort wykonywanych prac serwisowych.

Inne rodzaje podnośników

Poza omówionymi podnośnikami przeznaczonymi do obsługi pojazdów samochodowych na rynku znajdziemy również urządzenia przystosowane specjalnie do pracy z podnośnikami widłowymi oraz motocyklami.

śr. ocena 5 / głosów 5