Artykuł sponsorowany

Druk cyfrowy – charakterystyka

Druk cyfrowy – charakterystyka

Jeśli chcemy wydrukować coś w znacznie wyższej jakości, niż pozwala na to zwykła domowa lub biurowa drukarka, a także gdy interesuje nas niepasujący do niej format bądź podłoże – do wyboru mamy zasadniczo druk cyfrowy albo offsetowy. Ten drugi wykorzystuje się przede wszystkim przy bardzo dużych nakładach, liczących co najmniej setki identycznych egzemplarzy. W innych przypadkach warto postawić na druk cyfrowy.

Druk cyfrowy tylko nieznacznie odbiega jakością od offsetowego, ma przy tym sporo zalet.
– Jedną z najważniejszych jest brak konieczności przygotowywania matrycy i uruchamiania całego procesu technologicznego, jakiego wymaga druk offsetowy – mówi przedstawiciel drukarni Fortis w Zielonej Górze. Teksty i obrazy można wydrukować bowiem bezpośrednio z pliku cyfrowego, a konkretnie grafiki rastrowej. Najczęściej spotykane rozszerzenia tego rodzaju plików to jpg, jpeg, gif albo png.

Techniki i nośniki

Obrazy zapisane w podobnych formatach mogą zostać odwzorowane na nośniku fizycznym przy użyciu różnych systemów zadruku. Wśród najpopularniejszych wymienić można chociażby technikę laserową, w której impulsy światła tworzą wzory na światłoczułej powierzchni, a także powszechną w biurowych i domowych drukarkach technikę atramentową polegającą na tworzeniu wzorów maleńkimi kroplami farby. Nośnikiem w druku cyfrowym mogą być natomiast oprócz papieru również różnego rodzaju folie czy papiery ozdobne, o rozmaitej grubości i fakturze. Warto tutaj zaznaczyć, że między drukiem cyfrowym mało- i wielkoformatowym zachodzą istotne różnice zarówno pod względem samej technologii przenoszenia obrazów na podłoże (np. druk lateksowy, solwentowy), jak i w kwestii podłoża.

Szybkość

W związku z tym, że – jak już wspomniano – w druku cyfrowym nie trzeba uruchamiać żadnych bardziej skomplikowanych procesów, czas realizacji tego typu zlecenia jest bardzo krótki i może wynosić nawet zaledwie kilka minut. Z tego też względu choć przy dużych, liczących kilkaset sztuk nakładach druk cyfrowy jest droższy od offsetowego, wiele osób i firm decyduje się na to rozwiązanie, jeśli wydruki są potrzebne w bardzo krótkim terminie.

Możliwości

Inną zaletą druku cyfrowego jest możliwość personalizacji wydruków dzięki temu, że obraz drukowany jest nie z matrycy, ale każdorazowo z pliku. Znajduje to zastosowanie chociażby w drukowaniu np. zaproszeń ślubnych czy wizytówek dla różnych osób z tej samej firmy, a także pozwala na nadanie każdej odbitce indywidualnego numeru seryjnego, kodu kreskowego itp. Inne popularne rodzaje wykorzystania druku cyfrowego to chociażby materiały konferencyjne, reklamowe i biznesowe, różnego rodzaju raporty czy pamiątkowe fotoksiążki.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.