Artykuł sponsorowany

Typologia układów nagłośnienia

Typologia układów nagłośnienia

Termin „nagłośnienie” kojarzy nam się szczególnie z różnego rodzaju imprezami masowymi – koncertami, festiwalami, wydarzeniami artystycznymi. W rzeczywistości również w codziennych sytuacjach mamy do czynienia z tego rodzaju instalacjami dźwiękowymi. Oto trzy podstawowe typy układów nagłośnienia.

Układ centralny

Charakterystyczną cechą tego układu jest zlokalizowanie wszystkich głośników na scenie i w jej pobliżu - stosowany jest on przede wszystkim w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak sale widowiskowe, kluby. Urządzenia nagłaśniające powinny być ukierunkowane tak, by ich osie główne przecinały pomieszczenia po przekątnej. Stosowanie tego rodzaju nagłośnienia ma kilka zalet: umożliwia nagłośnienie pomieszczenia w systemie stereofonicznym, zapewnia dobrą lokalizację źródła dźwięku, instalacja urządzeń nagłaśniających jest stosunkowo prosta. Ponadto układ ten pozwala uniknąć wzrostu przestrzenności dźwięku, wynikającego z różnicy czasów dojścia dźwięku od źródła do słuchacza. Najpoważniejsza wada układu to nierównomierność nagłaśniania – im dalej od urządzeń nagłaśniających, tym gorsza słyszalność dźwięku.

Układ decentralny

Ten rodzaj układu nagłośnienia wykorzystywany jest przede wszystkim do celów informacyjnych w pomieszczeniach niskich i długich, o dość słabej akustyce – przykładem mogą być dworce kolejowe, stacje metra, galerie handlowe. Jego charakterystyczną cechą jest równomierne rozmieszczenie głośników w całej przestrzeni obiektu, zazwyczaj montowane są one pod sufitem. Rozwiązanie to pozwala uniknąć większych wahań w natężeniu dźwięku.

Układ strefowy

Nagłaśniana z pomocą tego układu przestrzeń dzielona jest na strefy – każdą z nich obsługuje jeden głośnik lub grupa głośników. Montaż głośników w tym układzie wymaga bardzo dużej precyzji. Jeśli bowiem dwa głośniki z różnych stref znajdują się zbyt blisko siebie, pojawia się echo, jeśli zbyt daleko – powstają obszary nienagłośnione. Charakterystyczną cechą tego rodzaju układu nagłośnienia jest występowanie opóźnień czasowych – sygnał dźwiękowy dociera najpóźniej do głośników znajdujących się najdalej od źródła. Z tego powodu stosuje się go najczęściej tam, gdzie widz nie ma potrzeby lokalizacji źródła dźwięku, zarówno w pomieszczeniach, jak i w przestrzeniach otwartych. Estrada Wołomin to profesjonalna firma zajmująca się nagłaśnianiem imprez muzycznych, wydarzeń artystycznych oraz sportowych.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników do artykułu

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.