Sztuka rekrutacji. Jak znaleźć dobrego pracownika?

Rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie, podobnie jak oczekiwania pracowników. Dlatego obecnie tak trudno jest znaleźć dobrego pracownika. Duży wpływ na to ma również zmiana oczekiwań pracowników i coraz większa konkurencja w biznesie. To zjawisko naturalne, które jednak stanowi spore utrudnienie w rekrutacji.

Stare i nowe metody szukania pracowników

Tak naprawdę klasyczne metody rekrutacyjne przechodzą powoli w niebyt. Nie ma też co liczyć już na szczęście – rynek pracy cały czas prężnie się rozwija i muszą do tego dostosować się także pracodawcy. Przede wszystkim na samym początku trzeba ustalić kogo się poszukuje. Warto od razu zastanowić się nad tym, jakie cechy charakteru i umiejętności powinien posiadać przyszły pracownik. W ten sposób można zdefiniować dokładnie profil kandydata idealnego. Dzięki temu można określić miejsca, w których pracownika warto poszukać. Osoby młode na przykład rzadko zaglądają już do prasy, a starsze rzadko szukają pracy w sieci – co jest dużym błędem, w wielu miejscach w Internecie można znaleźć ciekawe oferty pracy dla osób w każdym wieku i o każdym doświadczeniu. Znajdziemy je na przykład na stronie HSK Consulting.

Ludzka strona rekruterów

Nie warto przy tym chować się za logo firmy i używać wytartych frazesów. Za marką zawsze stoją ludzie. Dobrze jest więc pokazać potencjalnym pracownikom, jaka atmosfera panuje w danej firmie, kto w niej pracuje i w jaki sposób. To wbrew pozorom ma bardzo duże znaczenie dla osób, które poszukują pracy, oczywiście poza wysokością wynagrodzenia i lokalizacją firmy. Pracodawcy często używają tych samych formułek np. atrakcyjne wynagrodzenie czy możliwości rozwoju. Jednak w praktyce mówi to niewiele. Niedługo obowiązkowe będzie podawane w ogłoszeniu o pracę kwoty wynagrodzenia. Aby nie tracić czasu drugiej osoby i swojego, dobrze jest od razu pokazać jakie są realia w firmie i ile można w niej naprawdę zarobić.

Ważny dobry kontakt z potencjalnym pracownikiem

W sytuacji, gdy ktoś prześle swoje CV, warto od razu na nie zareagować, a więc odpisać na maila czy oddzwonić. Potencjalni pracownicy cenią sobie firmy czy agencje konsultingowe, z którymi mają łatwy i dobry kontakt. Trzeba też uniknąć ryzyka, że ciekawego kandydata szybciej zwerbuje konkurencja. Rekrutacja wbrew pozorom nie jest łatwym zadaniem. Dobrze jest więc podejść do tego tematu na poważnie. Coraz ważniejszym narzędziem wykorzystywanym w rekrutacji są media społecznościowe.  Bardzo dobre efekty przynosi promowanie ogłoszeń o pracę w social mediach np. na Facebooku czy portalu LinkedIn. Niekiedy z pomocą mogą przyjść obecni pracownicy, którzy być może mają kogoś znajomego do polecenia.

śr. ocena 5 / głosów 5