Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Separacja żużla - krok po kroku
Żużel, ze względu na swoje właściwości: wytrzymałość na ściskanie, ognioodporność oraz mrozoodporność najczęściej stosowany jest do budowy dróg i autostrad. Uzyskuje się go w procesie spalania odpadów, a następnie odpowiednio separuje, aby uzyskać cenne surowce: żelazo, aluminium, miedź, mosiądz, brąz oraz stal nierdzewną. Jak przebiega proces separacji żużla?
Separacja żużla odbywa się na specjalnych liniach technologicznych, składających się z kruszarki, przesiewacza, separatora metali żelaznych, separatora metali nieżelaznych oraz przenośników. Każdorazowo, podczas projektowania linii technologicznej, bierze się pod uwagę jej wydajność, skład, wymiary oraz pochodzenie żużli oraz pożądany efekt końcowy. Jak wygląda separacja żużla, dowiesz się z naszego krótkiego przewodnika.
Proces separacji krok po kroku
Pierwszym etapem separacji żużla jest rozdrobienie go na kruszarce wstępnej. Stalowe młotki, zainstalowane na pionowym, wirującym wale, kruszą żużel, uwalniając z niego cenne metale. Następnie materiał kierowany jest na przesiewcze, gdzie następuje ich podział, ze względu na rozmiar. Etapem końcowym będzie skierowanie poszczególnych frakcji na separatory magnetyczne lub wiroprądowe, separujące takie materiały jak:
aluminium
miedź
mosiądz
brąz
Separator wykorzystujący indukcyjny system sortowania wydziela stal nierdzewną, a separator rentgenowski pozwoli na odseparowanie różnych metali ze względu na ich rodzaj.
Różne rodzaje żużla
Wyróżnić możemy różne rodzaje cennego materiału, jakim jest żużel. Przede wszystkim rozróżnia się żużel wielkopiecowy oraz stalowniczy; oba oferuje swoim klientom renomowany producent kruszyw sztucznych, przedsiębiorstwo EkoProd. Ta ceniona na rynku firma zajmuje się także pracami budowlanymi oraz rewitalizacją terenów przemysłowych. Żużel wielkopiecowy powstaje w piecu, w trakcie procesu redukcji metalicznego żelaza, żużel stalowniczy natomiast w trakcie wytapiania stali w konwertorze. Jest to urządzenie, w którym dochodzi do procesu konwersji żelaza surówkowego w stal. Ponadto wyróżnić można żużel martenowski, powstający przy wytopie stali w piecach martenowskich, tomasowski, powstający w konwertorach Thomasa, a także spieniony. Ten ostatni nazywany jest zamiennie pumeksem hutniczym. Otrzymuje się go przez chłodzenie stopionego żużla wielkopiecowego z dodatkiem wody i stosuje jako izolację cieplną lub dodatek do lekkich betonów. Żużel tomasowski z kolei wykorzystuje się jako fosforowy nawóz sztuczny, a wielkopiecowy jako nawóz wapniowy. Martenowski stanowi natomiast namiastkę rudy żelaza i manganu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana