Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Przykłady monitorowania środowiska na stanowisku pracy
Kodeksu Pracy oraz Rozporządzenie Ministra Zdrowia nakładają na pracodawców obowiązek monitorowania środowiska pracy. Pociąga to za sobą konieczność wykonywania właściwych do tego stanowiska pomiarów, tzw. „pomiarów stanowiskowych” czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Badania takie właściciele firm zlecają na swój własny koszt, a poniżej sprawdzamy, co należy przebadać.
Co bardzo ważne, pomiarów czynników szkodliwych mogą dokonywać wyłącznie laboratoria, które uzyskały akredytację na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności. Należy do nich laboratorium Firmy Labotest, dlatego to tam spytaliśmy jakie elementy środowiska pracy powinny być zgodne z normami i jakich pomiarów dokonują eksperci.Hałas na stanowisku pracy
Szkodliwość działania hałasu na organizm człowieka objawia się zmęczeniem, gorszą wydajnością, trudnościami w skupieniu uwagi, powodując dysfunkcję aparatu słuchowego prowadzącą do chwilowego lub trwałego uszkodzeniem słuchu. Dopuszczalne normy nasilenia dźwięku są dokładnie określone w przepisach i odpowiednio wynoszą one:- dla poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do 8-godzinnego wymiaru czasu pracy lub poziomu ekspozycji na hałas odniesionego do tygodnia pracy – wartość wynosi 85 dB;
- maksymalny poziom dźwięku A nie może przekroczyć 115 dB;
- szczytowy poziom dźwięku C nie może przekroczyć wartości 135 dB.
Oświetlenie
Oświetlenie jest czynnikiem mającym znaczący wpływ na bezpieczeństwo i komfort pracy, a przez to na jej wydajność i jakość. Ma wpływ na nastrój, emocje, dobre samopoczucie zatrudnionych osób, a przede wszystkim bezpieczeństwo wykonywanych czynności. Stanowisko pracy musi być oświetlone we właściwy sposób, aby praca była bezpieczna, a miejsce jej wykonywania zapewniało oczom komfort pracy. Potwierdzeniem prawidłowego oświetlenia mogą być pomiary średniego natężenia oświetlenia i równomierności oświetlenia.Mikroklimat
Do podstawowych czynników kształtujących mikroklimat środowiska zalicza się temperaturę powietrza, wilgotność, ruch powietrza, promieniowanie cieplne, ciśnienie atmosferyczne. Zwykle pracownik nie uświadamia sobie wpływu warunków mikroklimatu na sprawność fizyczną, samopoczucie, a także zdrowie, dopóki zapewniają mu one normalne funkcjonowanie. Uczucie zmęczenia może wywołać temperatura za wysoka (20-25 st.C to górna granica), jak i za niska (poniżej 15 st.C) – to już są warunki, które powodują zmęczenie, spadek koncentracji, a nawet senność. Ponadto wykonywane są również inne pomiary czynników szkodliwych, takie jak:- Pomiary wydatku energetycznego,
- Pomiary pyłu: frakcja wdychalna, frakcja respirabilna, krzemionka,
- Pomiary czynników chemicznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana