Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Najważniejsze parametry ciągników siodłowych
Ciągniki siodłowe to pojazdy przeznaczone do ciągnięcia naczep, nazywane potocznie TIR-ami. Maksymalna masa ciągnika i naczepy, traktowanych jako zespół pojazdów, zgodnie z polskimi przepisami wynosi 40 t. Oczywiście kryterium masy jest jednym z wielu, na które należy zwrócić uwagę przy wykorzystywaniu ciągników siodłowych. Sporą rolę odgrywają również tak podstawowe parametry jak wymiary pojazdu, moc silnika czy poziom spalania.
Wymiary pojazdów
Na terenie Unii Europejskiej, a w związku z tym również w Polsce, obowiązują jednolite regulacje dotyczące maksymalnych wymiarów samochodów ciężarowych, które mogą przemieszczać się po drogach publicznych. Pewne odstępstwa dotyczą wyłącznie przewozów ponadgabarytowych – są to jednak wyjątkowe sytuacje, wymagające specjalnych pozwoleń. Co zatem mówią przepisy? Zgodnie z nimi, maksymalna długość ciągnika z naczepą nie może przekraczać 16,5 m. Maksymalną szerokość ustalono natomiast na 2,55 m, co ma związek m.in. z szerokością pasów ruchu oraz potencjalnymi utrudnieniami przy manewrowaniu na drogach. Co ważne, opisana wartość nie obejmuje lusterek umocowanych na przegubowych wysięgnikach, bocznych świateł pojazdu i elementów elastycznych, wykonanych z gumy bądź tworzywa sztucznego. Wysokość ciągnika zawartą w przepisach ustalono na poziomie 4 m.Moc silnika
Współczesne ciągniki siodłowe dysponują silnikami o średniej mocy ok. 500 KM (nie brak oczywiście modeli o mocy niższej, jak i wyższej). Czy to dużo? Wbrew pozorom, wcale nie.Mając na uwadze maksymalną, dopuszczalną masę zespołu pojazdów wynoszącą 40 t, na jedną tonę masy załadowanego TIR-a przypada zaledwie 12,5 KM mocy. Dla porównania – jedna tona to przybliżona masa niewielkiego samochodu typu osobowego. Nawet takie niepozorne auto posiada jednak co najmniej 50 KM mocy. Patrząc pod względem mocy jednostkowej, ciągnikom o wiele bliżej więc do motorowerów niż osobówek. To rzecz, z której wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, a która uzasadnia np. wolną jazdę TIR-ów pod górę – zauważa specjalista firmy Smuszkiewicz, renomowanego importera ciągników oraz naczep.
Zużycie paliwa
Średnie spalanie ciężarówek w Europie wynosi mniej więcej 35 l/100 km. Kwestia zużycia paliwa i emisji spalin jest stale podnoszona na forum międzynarodowym – dotyczy nie tylko ciągników siodłowych, ale i ogółu pojazdów spalinowych. Należy podkreślić, że w ostatnich latach widać progres w kwestii zużycia paliwa przez ciągniki siodłowe. To zasługa zaostrzonych przepisów i starań producentów pojazdów. Wprowadzenie sześciu norm Euro, ulepszenie osprzętu silników, udoskonalenia w zakresie aerodynamiki, rozpowszechnianie ograniczników prędkości i nowoczesnych tempomatów czy wreszcie budowanie silników o coraz korzystniejszym stosunku pojemności do mocy – te wszystkie działania sprawiają, że spalanie ciężarówek podlega stałej redukcji. Odpowiednio wykorzystywane, względnie nowe ciągniki siodłowe mogą być oszczędne w eksploatacji, czego dowodzą badania organizacji TÜV. Sporo ciągników siodłowych Euro 6, czy też Euro 5, na mniej wymagających trasach potrafi osiągnąć poziom ok. 20 l oleju napędowego. To wynik, o którym kilka lat temu można było jedynie marzyć. To też dowód, że na jakość jazdy ciągnikiem wpływa też sam kierowca – sposób jego jazdy oraz świadomość możliwości technicznych, jakimi dysponuje dany pojazd.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana