Na ulicę czy w góry. BMX a rower górski – porównanie i charakterystyka

BMX to rower, o którym każdy choćby przez chwilę marzył w dzieciństwie. Góral to najpopularniejszy przedstawiciel z gatunku jednośladów, który doskonale sprawdza się w niemal każdych warunkach. Zapraszam na krótkie porównanie i charakterystykę BMX-a oraz roweru górskiego.

rower gorski

BMX

Zacznijmy od BMX-a, bo jako dziecko każdy najpierw chciał mieć właśnie ten model. BMX to rower, o którym można powiedzieć, że nie służy do jeżdżenia tylko do spełniania swojej pasji. Nie ma w tym ani odrobiny przesady, bo BMX został stworzony przede wszystkim do robienia trików. Tych w warunkach miejskich i tych na specjalnie przygotowanych torach. Jego cechą charakterystyczną są małe 20-calowe koła, postawiona prawie w pionie kierownica oraz pegi, czyli specjalne rurki, montowane w osi kół, ułatwiające robienie trików.

Raczej nie jest to rower, którym pojedziesz na miasto. Nie ma zawieszenia, kółka są małe, a najechanie na krawężnik może skończyć się saltem do przodu. Dlatego nie oczekuj, że będziesz sobie jeździł BMX-em na wycieczki. Jak twierdzi ekspert z salonu rowerowego Pro-Bike we Wrocławiu: „BMX to rower, który kocha skate park, kręcenie się w kółko, skakanie po rampach murkach i funboxach. Dlatego jeśli nie chcesz robić na nim trików, to raczej w pełni nie wykorzystasz jego potencjału”.

Rower górski (MTB)

Góral to sprzęt uniwersalny w zastosowaniu, jak żołnierz Amerykańskiej Piechoty Morskiej. Możesz jeździć nim w terenie, drogami asfaltowymi, w mieście i poza nim. Do dyspozycji masz dziesiątki modeli, z których każdy ma nieco inną charakterystykę. Górale wyposażone są najczęściej w 26/27.5/29 calowe koła, szerokie opony z agresywnym bieżnikiem oraz jeden lub dwa amortyzatory. Ze względu na swoją wytrzymałość i uniwersalność, wbrew nazwie, bardzo często służą do jazdy po mieście. Wśród rowerów górskich wyróżnia się kilka podgrup:

  • ATB – to amatorskie rowery do jazdy codzienno-turystycznej. Posiadają jeden amortyzator albo wcale.
  • XC – to bardziej zaawansowane górale. Są lżejsze i nadają się do ostrzejszej jazdy w terenie. Mają jeden amortyzator.
  • DH – rower do zjazdów. Rowery DH mają dwa amortyzatory, solidną ramę i duże tarcze hamulcowe.
  • FR – czyli freeride, to rower o podobnej konstrukcji do DH, z tym, że umożliwiają podjeżdżanie pod wzniesienia. Skok amortyzatorów rowerów FR to przynajmniej 170 mm.
  • Enduro – sprawdzają się na wymagających ścieżkach, ale to wciąż pojazdy uniwersalne. Skok zawieszenia to około 160 mm.
  • Trail, All Mountain – tak zwane rowery ścieżkowe, mają zawieszenie o skoku do 120 mm. Są lżejsze i pozwalają na szybsze podjeżdżanie pod górę.

Jak widzisz, nie sposób uczciwie porównać BMX-a i górala, ponieważ są to po prostu rowery z dwóch różnych światów. Dlatego, najuczciwszym rozwiązaniem, jest trzymanie w garażu górala do jeżdżenia na co dzień i BMX-a do wykonywania karkołomnych trików, którymi zaimponujesz znajomym.